Praey (2020)

Arranged, recorded, mixed and mastered 2021 at Grotesque Studios, Bad Wörishofen
Artwork by Björn Lensig

Released 2021-12-24
Reviewed 2022-01-06

empyrealsorrow.de

Tyskarna i Empyreal Sorrow tyckte att julafton var en bra dag att släppa sin nya EP Harm(ony) Within, och kanske var det en schysst julklapp. Omslaget är dock kanske inte det snyggaste och ett av spåren är en remix av ett spår från debutalbumet som släpptes 2020. Annars läser jag att de tar dödsmetallhjulet och slår det i bitar för att sedan bygga det igen på sitt eget sätt, det låter ju ändå intressant.

Det handlar om melodiös dödsmetall, många av våra svenska favoriter kan säkert ha varit förebilder. Det är tydliga melodier, lite klämkäckt och vrålig sångare. Inga större överraskningar, det är en modern ljudbild och så vidare. Bara fyra spår så det går snabbt att låta den spinna ett varv i musikspelaren, det tar bara tjugo minuter från inledning till avslutning.

Det är inte de tjugo mest imponerande minuterna jag hört men det finns flera positiva inslag, bra melodier, snygg ljudbild. Sången lämnar en hel del att önska, den gillar jag inte. Dessutom är väl inte något de gör så värst intressant ur det kreativa perspektivet, vi har hört det förr och i ett flertal fall har det gjorts bättre vi de tillfällena.

Men gillade du debuten kanske det kan vara en intressant förströelse i väntan på nästa album, jag vet dock inte om jag skulle rekommendera att man lägger pengar på att köpa Harm(ony) Within. Kanske om man vill stötta bandet och ge dem lite bättre möjligheter, de kan onekligen skriva och skapa adekvat dödsmetall – svårt att se att någon skulle blir alltför missnöjd med ett kompetent album som detta.