Crash Nomada (2018)

Recorded in Evil Bertil Studio IV, Köping, by Per Granberg
Mixed and Mastered by Göran Frid

Released 2022-04-29
Reviewed 2022-04-30

crashnomada.com

Folkpunk är vad man brukar kalla Crash Nomadas musik och det kanske omslaget på deras tredje album kan sägas illustrera, om inte annat så känns det lite som svensk glesbygd på hösten. Snyggt. Vi lovas esoterisk visdom, civilisationskritik och så vidare med både fiol och dragspel på rollistan. Och det var inte utan förväntningar jag sedan tog mig an albumet, redan när jag öppnade paketet utan avsändare och såg vad det var vaknade intresset och jag kan konstatera att det är ett album som infriar förväntningarna. Jag gillade föregångaren och denna är minst lika bra.

Det är folkig punkig rock med fioler, dragspel och sådant, allt inspelat live i studion för att ge den direkthetalbumet har. Låtarna bär en ordentligt folkmusikalisk känsla hela tiden och kombinationen med punkig och direkt rockmusik gör att det känns fräscht och intressant från inledning till slut. Det är dessutom kort och koncist, direkt utan krusiduller med en stark egen identitet. Bra sånginsatser, och ett driv som inte ofta hörs inom genren, ”blytungt, svängigt, skitigt, dansant – och mer präglat av svensk folkmusik än tidigare” skrivs det i pressreleasen och jag kan inte annat än skriva under på det.

Kul som fan, det är ett vasst album med genomgående schyssta låtar även om jag personligen tilltalas mest av Kom Fram och Fara Överallt. Men det finns mycket hit-potential här och det är kul när de kombinerar med manlig och kvinnlig sång i låtarna, det finns mycket kul att ta till sig på detta album som utan tvekan illustrerar ett riktigt vasst band i högform. Jag har inte några större invändningar, det finns väl några delar jag inte är överdrivet imponerad av men de stör inte helheten i någon nämnvärd utsträckning så jag väljer att ta till mig det bra istället och det finns gott om bra grejer.

Schysst album helt enkelt, helt klart värt att kika närmare på – det är svenskt folkmusikaliskt, punkigt, fräsigt med en del roliga texter dessutom. Kanske en kandidat till att vara bland de tio bästa när 2022 summeras, det är riktigt bra.