Cover artwork by Francisco Garcés (a.k.a. Dibujante Nocturno)
Layout and design by Christian Sommerfeld

Released 2022-05-27
Reviewed 2022-08-04

wp.circleofsilence.de

masscare records

Nytt album av Circle of Silence, ett band jag tycker är ganska bra med medryckande låtar, bra energi och så vidare. Kanske inte att de träffar helt rätt med sina album, det känns som att de har större potential än de visar upp oftast. Snygg logga har de dessutom och inte jättepjåkigt omslag som jag antar visar upp där deras gång genom helvetet pågår. Föregående albumet kom 2018 och då skrev jag att de var pålitliga, och gav dem ett betyg i mitten av skalan, albumet som kom 2011 fick fem av sju medan de efterföljande fått lägre då jag inte tycker att de kommit upp i samma standard som 2011 och att de inte direkt heller fräschat till sig något. Nu har de stämt ner sig och blir därför både tyngre och mörkare.

Ni som hört bandet tidigare kommer inte att bli direkt bortskrämda, men de har stämt ner till C vilket gör att de får en tyngre och mörkare profil vilket passar dem. Sångaren är kraftfull och jag tycker att han kommer mycket bra till sin rätt på detta album. Den mörkare ljudbilden är förstås också bättre för helvetestematiken som de använder sig av. Det är hyfsat varierat över tretton spår om du köper på CD och elva om du köper vinylutgåvan som inte innehåller de två avslutande bonusspåren, det är ett ganska långt album, utan bonusspåren är det 48 minuter och det är 57 minuter på CD. Jag tycker att båda utgåvorna är för långa så ni kan ju ana vilken version jag nog skulle köpa.

Det är nog det bästa jag hört från Circle of Silence, det inleds starkt och fortsätter mycket på den inslagna vägen. Det känns relativt fräscht trots att de inte direkt bryter någon ny musikalisk mark, men det är också långt, speciellt om man tar CD-versionen. Det som dock är positivt är att man kan köpa vinylen och få de bästa låtarna, bonusspåren på CDn känns ganska onödiga. Så det är lite lång speltid och samma bristande originalitet som drabbar så många band som är svagheterna, men det är svagheter jag tror de flesta kan överse, jag gillar albumet starkt och när jag inte analyserar har jag inga invändningar.

Onekligen är Circle of Silence mer vitala än någonsin och deras nya album kan definitivt rekommenderas till alla som gillar heavy metal och power metal. Deras Walk Through Hell är dramatisk, intressant och lång, nästan outhärdlig om du vill ha den på CD, kan det bli bättre? Det kan det såklart men jag tror definitivt att du kan finna en hel del underhållningsvärde i det Circle of Silence har att erbjuda, det är värt att titta närmare på.