Mixed and mastered by C. Schmid and R.D. Liapakis
Artwork by Eric Philippe

Released 2011-03-25
Reviewed 2011-03-09

fireforce.be
7hard

Krigsrockare som sjunger om krig, slagfält och hjältemod. Det finns en del sådana band ute i världen och för det mesta brukar de inte direkt ha speciellt mycket att komma med. Och åter inleder jag en recension med en negativitet, men senast det var krigsmetall handlade det om Sabaton och de är inte speciellt bra. Fireforce däremot är från Belgien och spelar lite hårdare power metal, inte den där falsettsången och högtonade skrikande som ofta finns i power metal. Alltsom oftast går det dessutom snabbt, det är inte den där väldigt polerade ytan som många power metal band ofta har utan det är lite råare, lite hårdare och lite mer oborstat kan man säga.

Den bästa krigsmetallskivan jag någonsin hört är Angel Dusts Enlighten the Darkness som är ett konceptalbum om Andra världskriget, till den skivan har March on väldigt långt, men de påminner en del om band som Mystic Prophecy till exempel med detta råa sound och en sångare som inte har den renaste och finaste rösten, denna likhet med de mystiska profetiorna kan också ha att göra med att RD Lipakis producerat skivan.

Jag skulle vilja säga att det bästa med denna skiva är produktionen som är riktigt bra, den lyfter fram en opolerad och lätt smutsig ljudbild som passar mycket bättre när det gäller det lyriska temat än till exempel Sabatons välputsade fasad där det enda som åtminstone lite kan indikera krigstemat är lyriken. Inledande Coastal Battery känns faktiskt väldigt mycket kustslag med känslan av att de fientliga skeppen närmar sig samtidigt som kustartilleriet skjuter sina salvor mot dem, smaken av saltvatten och krutrök känns i munnen och du dras med in i Fireforces värld.

Överlag skulle jag vilja säga att denna skiva är lite upp och ned, vissa spår som inledande Coastal Battery, tredje spåret Firestorm, Moonlight Lady, Fly Arrows Fly Mona Lisa och Born to Play Metal är väldigt bra och har skönt sound och flöde. Men vissa andra känns lite meningslösa och mest lite grann som utfyllnad, och med tanke på att skivan är över 50 minuter lång behövs ingen utfyllnad utan det gör snarare att skivan tappar lite av mitt intresse eftersom jag brukar ha svårt att hålla mig intresserad av musik som är så lite varierad som power metal under så lång tid, tre spår hade de kunnat yxa av och om de inte visste vilka kan jag säga att spår två, sju och tio går mycket väl att vara utan och utan dessa skulle skivan automatiskt växa, kanske inte ett steg i vår skala men kanske.

Det känns som att dessa belgare har hittat en grund de kan stå på med detta debutalbum, där finns ett sound som känns hyfsat eget, det finns ett flertal bra låtar som indikerar att de vet vad de håller på med och det finns ingredienser som vittnar om ett band som kan ha en intressant framtid framför sig men det beror självklart på vilka element de väljer att satsa på. Jag tycker dock att de borde fungera i vinylskivetermer med A- och B-sida samt ett maximum om strax över 20 minuter per sida. Med 40 minuter skulle denna skiva varit mer intensiv och energin skulle inte gå förlorad på samma sätt som den gör nu, less is more är ett fantastiskt uttryck som stämmer på det mesta inom kulturen. Jag tror dock att du gör bäst i att inte tillämpa det uttrycket när du ska löneförhandla.

Sammanfattningsvis är det bara att konstatera att March On är en bra skiva, den har mycket fina element, en ljubild som väldigt väl passar sättet bandet skriver sina låtar på och i sina bästa stunder är det riktigt bra. Fireforce har i March On gjort en schysst debutskiva som visar på möjligheter för bra musik i framtiden men som så många andra har de glömt att slänga bort något eller så har de slängt bort för lite.

Mycket bra men om de hade skjutit låtförfattaren tidigare hade det varit ännu bättre.

Label - 7hard/Rock'n'Growl/Massacre Promotion
Tre liknande band - Mystic Prophecy/Rebellion/Running Wild