Produced by Andi Kravljaca
Mastered by Rich Gray
Artwork by Daniel Ignacio

Released 2022-05-06
Reviewed 2022-03-13

layered reality

Arcade Dreams, det är den tredje EPn från svenske Andi Kravljaca och det är ett alster som fokuserar på lockelsen med arkadmaskiner. Blinkande ljus, blippande, kul musik, jakten på den höga poängen och så vidare. Ett nostalgiskt äventyr sett genom ett progressivt metal-filter, hur kul kan inte något sådant vara? Även innan jag spelat denna var den intressant dessutom eftersom nederländska Layered Reality Productions har en historia av att släppa riktigt vassa album och om jag inte missminner mig har vi skrivit positivt om allt vi recenserat från dem. Bioplans nya alster ser dessutom intressant ut bara på omslaget, ett album man väljer när man bläddrar i listan eftersom det ser intressant ut. Ett tips för den som vill recenseras av oss, ta ett vettigt namn och ha ett snyggt omslag som Bioplan. Det är sedan förstås bäst att göra ett riktigt vasst alster också, som Bioplan.

Det är ett instrumentalt album, synthwave djent metal skrivs det i EPKn och det kanske man kan använda, instrumental synth-driven progressiv metal kanske också skulle kunna användas för att beskriva. Den hänvisas till arkadspelen lite här och lite där, klassiska nostalgiska inslag varvas med finurliga och intressanta stycken. Det låter fräscht, det är kreativt intressant, det är av en sådan kaliber som jag så ofta efterlyser men så sällan får höra. Sedan är kanske fyra spår som tar ungefär sexton minuter att spela sig genom lite snålt, det är lätt att hoppas på mer. Fördelen är ju att det går snabbt för recensenten att spela sig genom många gånger och konstatera att den här lär jag spela många gånger ytterligare.

Wow! Det var ungefär den känslan som kom, det här är ju riktigt bra, varför får jag inte mer av denna kaliber? Det är en EP som har det mesta, den står aldrig still utan har en progression från start till mål, den har en intressant och fräsch ljudbild, den har riktigt bra låtar, det mesta man kan önska sig finns här helt enkelt. För en stund funderar jag på att köpa en arkadapparat tills jag inser att jag inte har någonstans att ställa en sådan och antagligen inte heller skulle använda den, dessutom kostar de ju en slant som man kan använda till något vettigare.

Med allt det sagt kan jag bara konstatera att småpengarna till arkadmaskinen kanske används bättre till detta album, jag rekommenderar varmt att ni tar er en närmare titt. Det är svårt att se att någon skulle vara negativ till ett så här trevligt album, det är en höjdare helt enkelt.