Recorded at: GT Studio / Dalian Urban Music Center
Sound Engineer: An Jiguo
Producer: Wouter Vlaeminck

Released 2021-09-24
Reviewed 2021-12-12

pelagic records

Kinesiska Wang Wen frågar varför många gånger om, något jag förstås som musikrecensent också gjort – kanske inte riktigt 100 000 gånger ännu men väldigt många. Snyggt omslag, och förstås drar det intresse till sig eftersom kinesisk rockmusik är ovanligt men också för att omslaget är ganska snyggt. Dessutom har vi skrivit om en trio fina album från bandet, även om det var det första vi recenserade som smällde högst.

Ett varför är ju frågan om varför de håller det så tystlåtet, det känns nästan som att de hellre försöker söva än dra in lyssnaren i ett musikaliskt äventyr. Den instrumentala musiken är drömsk, nästan filmisk i sina stunder, omslaget fångar i viss mån vad det handlar om. Det är en progression, en vandring längst regntunga stigar på en bergssida en kylig höstdag, men resan upp är så lång att man till sist hellre ändå vänder tillbaka och ger upp. Det är ett långt album med speltid över timmen, det blir väldigt långdraget då albumet knappast kan kallas dynamiskt.

Visst är det ett trevligt och habilt album, men jag saknar drama, jag saknar äventyret, jag saknar djupet, det som gjorde dem så spännande för ett antal år sedan. Det fungerar som bakgrund, är ganska skönt att bara ha i bakgrunden så här när jag skriver lite om deras album, men det är inget som griper tag i mig och det passerar förbi nästan lite obemärkt, man märker knappt när det tar slut eller startar om.

Har ni gillat deras tidigare verk kommer ni med stor sannolikhet även att finna detta tilltalande, det är snyggt producerat, har snygg atmosfär och trevlig musik. Det fungerar även om det knappast hänför, det känns lite som att de kör fast i sitt förflutna och inte vågar ta det vidare – inom allt kreativt handlar det om att inte stå still, att hela tiden våga utvecklas och det tycker jag inte att de gör – detta blir för mycket som tidigare och det saknar de där riktigt vassa inslagen som hade kunna göra detta till något riktigt intressant. Nu är det mest så att man undrar varför, kanske glömde de fråga sig själva varför de ansåg att denna var värd att släppa.