Sweet Home Go! (2016)

Produced with Wouter and Lode Vlaminck
Artwork by Cen Jun

Released 2018-09-28
Reviewed 2018-10-18

pelagic records

Wang Wen kommer från en osynlig och dyster stad påstås det, en osynlig stad i norra Kina. Det är ett band som varit med länge, första albumet kom redan 2003, och de har en hel räcka album bakom sig. Jag har tidigare skrivit om två av deras album, Eight Horses från 2014 är riktigt bra och efterföljaren från 2016 var inte heller så tokig – dock inte lika imponerande som föregångaren. Och nu kommer alltså deras osynliga stad, Invisible City som precis som tidigare album har ett ganska spännande omslag, det är ett omslag som borde väcka lite funderingar tycker jag – ganska passande för bandets instrumentala musik.

Att kalla det Post-rock eller instrumentalrock är väl bra beskrivningar av bandets musik, dramatiska musikaliska landskap målade i dramatiska penseldrag med stort djup och bra känsla för färg. Hyfsad variation även om jag tycker att det kunde ha haft ett lite större djup, lite mer dynamisk känsla. Kanske ett lite långt album med en speltid om 55 minuter, det känns som att de åtta låtarna hade kunna erbjuda lite mer i form av drama och färg än de faktiskt gör. Därmed inte sagt att kineserna inte erbjuder en riktigt vass produktion som kommer att tilltala deras fans.

Nog kan jag konstatera att detta album inte når upp i samma klass som Eight Horses som jag recenserade för fyra år sedan men det är fortfarande ett intressant och ett bra album. Fans av Wang Wen kommer nog att imponeras av detta album, det är trevligt, musiken är snygg och riktigt välgjord – det är ett kul album helt enkelt. Jag gillar Wang Wen, de tillhör de mest intressanta instrumentala rockbanden jag hört. Dock är inte detta ett av de vassaste albumen de gjort, jag tycker exempelvis att de två föregående albumen vi skrivit om på Hallowed har varit bättre än detta album.

Gott hantverk, bra musik – så kanske jag kan sammanfatta Wang Wens senaste alster som jag inte vill kalla deras mest imponerande. Det hade varit kul om de kommit upp i samma klass som de gjort historiskt, men om du uppskattat vad bandet gjort tidigare kommer du säkerligen uppskatta även detta album. Den dramatiska slutsatsen blir att det är synligt album från den osynliga staden i norra kina.

Label: Pelagic Records
Godspeed You! Black Emperor/Mogwai/Mono