André Matos - vocals

Artwork by Alessandro “Alle” Conti

Released 2021-05-21
Reviewed 2021-05-22

trickortreatband.com

scarlet records

Italienska Trick or Treat har samlat ihop lite blandat material från deras närmare två decennium långa karriär, det är inte en best of-kompilation utan en samling b-sidor och osläppta grejer. Mycket mer intressant. Snyggt omslag. På detta album visar det också samma sak som band som bland annat Freedom Call förstått, att metal egentligen är störtlöjligt för det mesta och det blir bäst om man tar det med en klackspark, speciellt när man lirar power metal eller heavy metal som Trick or Treat. Vi får Hungarian Hangover, Evil Needs Christmas Too, Like Donald Duck och låtar på italienska – en kul samling låtar.

Det är Trick or Treats stil, glad power metal som tas med en klackspark. Heavy Metal Bunga Bunga, kanske. Lättillgängligt med humor, bra framfört, snyggt producerat, vass sångare, de trycker nog på rätt knappar för genren. Variationen är god och man hinner aldrig tröttna på att det blir upprepande eftersom det varieras mellan både språk och stilistik, till och med Kalle Anka kan höras göra ett gästspel, den inte lika kände André Matos hörs också på ett av spåren. Trots 56 minuters speltid känns det sansat i det avseendet, det är en kvalitetsproduktion.

Riktigt bra faktiskt, det är alltid bra när banden inte tar sig själv på för stort allvar, när underhållning och lättsamhet samsas med bra musik. Det här är riktigt bra power metal med flera riktigt vassa låtar, Heavy Metal Bunga Bunga, Evil Needs Christmas Too, inledande Hungarian Hangover är ett gäng man helt klart kan lyssna på både en och flera gånger. Jag tycker att det är ett av de mer intressanta albumen i genren detta år, de flesta har varit rätt så intetsägande men Trick or Treat fortsätter att leverera kvalitativ musik.

Snyggt och bra, rekommenderat för alla som gillar bra power metal. Sedan kanske vissa av de mer allvarliga själarna finner detta lite för uppsluppet men vem fan orkar bry sig om sådana? De som gör bäst power metal är oftast de som insett att hela genren är löjlig och vågar lämna sitt allvar någon annanstans, precis som Trick or Treat gör här – det blir för bra för att man ska titta någon annanstans. Ett av årets snyggare power metal-alster och helt klart värt att kika närmare på. Jag tycker inte ni ska missa denna om ni gillar power metal.