A New Code of Morality. (2014)
A Resting Place for the Wrathful (2020)

Released 2021-03-12
Reviewed 2021-07-14

twitchofthedeathnerve.co.uk
comatose music

De har tagit sitt namn från en film, de har släppte tre album, och de spelar brutal dödsmetall – det är väl allt ni behöver veta om Twitch of the Death Nerve. Detta är en fyra spår lång EP som de kryddar med ett helt gäng livespår, tio stycken närmare bestämt. Det gör ju att det egentligen inte är en EP utan ett album då speltiden är hela 47 minuter fördelat om fjorton spår, ändå beskrivs det som en EP.

Brutal dödsmetall är vad det handlar om, gutturalt mörk sång, aggressiva riff och allt det där som tillhör genren. Knappast nyskapande eller speciellt idérikt sett ur den kreativa synvinkeln. Men bra producerat för genren, tung och snygg ljudbild – även livespåren som utgör majoriteten av albumet har god produktion. Däremot är det inte direkt varierat eller dynamiskt, det blir ett ganska statiskt album som aldrig riktigt tar sig någonstans – livelåtarna drar inte med sig publiken riktigt och det känns som att albumet drar sig väldigt länge innan det väl tar slut.

De fyra spåren som utgör självaste EPn är rätt bra och arga, men när man adderar livespåren känns det inte lika roligt. Det blir ganska sega och stela livespår som inte direkt glänser. Men visst, allt går att lyssna på och jag antar att det säkert kan vara någotsånär intressant för den som uppskattar den brutala dödsmetallen, de trycker trots allt på de rätta knapparna hela tiden.

Kanske inte ett album att ge alltför stor uppmärksamhet, ett okej dödsmetallalbum kanske man kan påstå utan att fara med osanningar. Men samtidigt finns det så mycket bättre album att jag har svårt att se att det skulle finnas någon större anledning att ta sig an detta album.