Kristoffer Göbel - vocals

Artwork by Stan W Decker
Mastered by HK at Vamacara studios in France

Released 2021-03-26
Reviewed 2021-05-08

pride & joy

Förra året kom Season of Dreams med det föga imponerande albumet My Shelter, sedan dess har gitarristen John Nyberg lämnat bandet så de är nu en duo som dock listat hjälp av ett gäng gästmusiker till sitt andra album. Precis som på förra albumet är det kompetente Stan W Decker som gjort omslagskonsten, inte ett av hans bästa omslag kan jag konstatera – men träffande för vad albumet bjuder på i form av musikalisk inriktning.

Power metal är väl genrebeskrivningen som ligger närmast till hands, klämkäckt med relativt typisk power metal-sång. Det är inga konstigheter eller större överraskningar utan vi får ett album som trycker på de flesta knapparna för episk power metal. Sånginsatsen är ungefär lika blek som senast det begav sig, det är kanske något bättre strukturerat och mer episkt än sist det begav sig men i grund och botten är det ett ganska typiskt power metal-album där inget slår mig som fräscht eller särskilt spännande.

Nog hade de väl kunnat anstränga sig lite, det känns blekt, trött, trist och inte särskilt dramatiskt eller tilltalande. Lite fräscha idéer och en lite mer dynamisk ljudbild hade varit önskvärt, det känns faktiskt lite platt och lite trött. Visst försöks det med körer och andra storslagenheter men det missar hela tiden målet lite och det känns som att de går på stigar så nedtrampade att man snubblar när man går där. Det är väl ofta det som är problemet med många band, att man inte behöver titta långt för att hitta något mer intressant, något betydligt bättre, Season of Dreams behöver hitta en betydligt mer intressant röst att förmedla sina berättelser i.

Vem är detta för egentligen? Tror skivbolaget verkligen att det ska kunna kapitalisera på ett så här blekt album? Jag antar att de måste göra det, men hur ska man kunna hänföras av något som låter som allt annat och som inte är alls lika spännande som det bästa genren har att erbjuda? Slog nyss över till Stratovarius album Destiny bara för att slölyssna på något medan jag färdigställer recensionen och publicerar den, och kan konstatera att klasskillnaden är enorm – Heroes är jobbig att lyssna på, det är inte en bra egenskap om man vill göra ett avtryck och den lär inte stå sig alls lika bra som exempelvis Destiny.