2019: Power, Soul, Rock'n'Roll Live in Germany
2021: Radio On!

Released 2021-11-26
Reviewed 2021-11-27

leeaaron.com

Metalville

Snö, mörker, kyla, kommers, julmusik, julpynt, man kan inte direkt säga att den här tiden på året har mycket positivt att erbjuda bara detta evinnerliga återkommande kommersialiserade skräp som kallas jul. Det enda bra med jul är några helgdagar där arbetet brukar pausa, om du nu förstås inte jobbar i någon av de alltfler sektorer som har öppet även helgdagar. Allt för pengarna och inget annat. Och julmusik och julfilmer på det, kulturellt kanske det sämsta som finns.

Lee Aaron försöker slå mynt av julen, visst skrivs det ursäkter som att de villa sprida stämning förra julen i all Covid-dynga, kanske samma som faktiskt passar även i år. Som ursäkt alltså. För i verkligheten handlar det att slå mynt på julkommersen och inget annat, ingen vettig människa idag kan se positivt på julen då den inte betyder någonting annat än att antingen dra in eller slösa pengar i onödan. Än så länge har jag inte hört någon jullåt som faktiskt är bra så jag kanske inte hade några gigantiska förhoppningar mot Aarons försök att rocka till julen. Hon överraskar inte positivt om jag säger så.

Det är jullåtar, som de oftast låter, lite mer rock i ljudbilden men essensen är den samma, den töntigt glittriga stämningen och tematiken om snö (vem fan gillar skiten?) och julklappar (vem fan gillar skiten?) och allt annat skrot som hör till tristessens högtid. Låtarna är allt från ruskigt usla till nästan acceptabla, albumet som helhet är undermåligt på alla punkter. Aaron är i sina bästa stunder okej som sångare, men i många av låtarna på detta album låter det bedrövligt. Det är väl bäst när det rockar lite mer men lite ljus i en tunnel av uselhet hjälper knappast.

Köp inte julen, låt skiten självdö. Om man ska ge julklappar kanske det skulle vara något man gör själv, jag önskar besked om Ssverigedemokraternas död men man får ju sällan det man önskar. Men man kan definitivt önska att ingen köper detta album, eller något annat av alla dessa meningslösa julalbum som kommer år efter år. Snabba om slöseri på alla sätt, säkert skulle en stor del av miljöproblemen upphöra om ny julmusik upphörde och än mer om julen som helhet avskaffades.