Pontus Egberg – bass on “In Heaven”

Age of Discovery (2018)

Released 2021-04-09
Reviewed 2021-04-09

impera.org

metalville

Kihlberg och hans Impera är tillbaka med ett nytt album, den här gången med ett riktigt snyggt sådant. Senast det begav sig var det väl bra men det har gått i en mer metallisk riktning, tyngre än tidigare med namn från Europe, Nocturnal Rites, King Diamond med flera i rollistan. Förra albumet var bortglömt när 2018 skulle summeras, kommer men att komma ihåg Spirit of Alchemy när 2021 summeras?

Det kanske hänger på ditt minne, men det handlar om melodiös metal eller hårdrock, med starka refränger och riktigt bra sånginsats. Jag tycker också att det är en produktion med mer pondus än sist, en mer distinkt och nästan lite pampig ljudbild får vi. Spirit of Alchemy är sansad när det kommer till speltiden, nio spår som kräver knappa fyrtio minuter av din tid – fyrtio minuter där du får god variation och hyggligt fräsch musik, låter betydligt mer spännande än föregångaren sett ur den aspekten.

Jag gillar detta album, det har mycket att erbjuda och det finns nog en chans att det nosar på topp-20 för 2021, och det vore helt klart ett steg framåt. Jag tycker att hela låtlistan är snygg och bra men att avslutningen av albumet sticker ut mest i positiv bemärkelse. Jag ser väl inga större svagheter i detta album, det glänser en del och har varit riktigt skoj att lyssna på, väl värt att ge några minuter för att få några trevliga låtar att avnjuta.

Egentligen behöver man inte säga så värst mycket om det, det är ett riktigt bra album – den som gillar melodiösa former av hårdrock och metal kommer att tycka om detta album. Jag rekommenderar definitivt att ni tar er en närmare titt på detta album, chansen är stor att ni inte kommer att ångra er. Spirit och Alchemy är ett riktigt trevligt album.