Are You Ready to Rock (2008)

Bleed & Scream (2012)
Armageddonize (2015)

Released 2017-03-24
Reviewed 2016-03-12

eclipsemania.com

Erik Mårtensson och hans manskap är experter på att stapla hårdrocksklichéer på varandra och göra det utan att falla i töntfällan, det tack vara ett de gör så löjligt klämkäcka och bra låtar att man inte kan undvika att ryckas med. Jag har helt glömt deras förra album Armageddonize och missat att de framträdde i melodifestivalen men jag tror att jag överlever ändå för ska man vara helt ärlig så spelar det ingen roll hur medryckande och kul de är att lyssna på, deras musik är egentligen ganska obetydlig ur det musikhistoriska perspektivet och har man hört ett album så har man hört alla. Det förtar dock inte det faktumet att vi får ett grymt album varje gång.

Det är ingen större skillnad mot Bleed And Scream som jag recenserade för ett antal år sedan, det är samma medryckande hårdrockande låtar som då, samma vassa produktion och samma tilltalande musik. Det är lätt att ta till sig och lätt att tycka om, det är inga konstigheter och inga krusiduller. Ganska väntad variation av låtar och egentligen på alla sätt ett väntat album som stilistiskt låter precis som jag hade gissat att det skulle låta. Fans av Eclipse kommer säkerligen tilltalas och varför inte, det är ju precis vad bandet gjort tidigare och det låter riktigt bra.

Hyggligt varierat album med elva riktigt bra låtar och superenergi och supermedryckande från start till mål. Jag gillar det, det är knappast vare sig unikt eller nyskapande men de gör det så jävla bra att det är omöjligt att inte sjunga med tilltalas av låtarna. De sätter an tonen direkt med inledande Vertigo och sedan släpper de inte taget om lyssnaren förrän musiken tystnar efter avslutande spåret Black Rain. Om jag kikar i min kristallkula kan jag anta att det finns en hyfsad chans att de kommer att ligga nära topp tio för 2017 även om jag tror att jag om en tid kommer återvända till detta album lika mycket som till Bleed & Scream, dvs i princip aldrig. Det är ett djävulskt bra album som alltid kommer att tilltala men det är knappast en tidlös klassiker.

Videospåret Never Look Back är riktigt grymt, jag gillar också Vertigo, Downfall of Eden och Born to Lead, det är spår som tilltalar extra mycket på ett riktigt tilltalande album. Som sagt, kanske inte en direkt tidlös klassiker men ett riktigt medryckande och tilltalande album. Ett som jag definitivt kan rekommendera att ni tittar närmare på, Eclipse gör helt enkelt musik som är omöjlig att inte tycka om och om du har den minsta antydan till musiksmak kommer du att hålla med mig. Monumentum är ett riktigt vasst album!

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: White Lion/Helloween/Europe