4. Valley of the Kings
5. Nothing to Fear
6. Lights Turn Red

Guitars, synthesizers, bass, and midi programming by Hans Hjelm
Drums by Jesper Skarin

Abandon All Liberties (EP 2019)

Guitars and synthesizers recorded in Sollentuna during February - July 2020 by Hans Hjelm Drum machines recorded in Oberzent in March 2019 by Hans, and drums recorded in Studio Blod, Solna in August 2020 by Jesper Skarin
Mixed and mastered by Magnus Lindberg, Redmount Studios
Artwork by Jonas Yrlid

Released 2021-05-28
Reviewed 2021-05-04

hans-hjelm.com

kungens ljud och bild

Factory Reset, ett album för att koppla av kanske, åtminstone ger bruksanvisningen på baksidan det intrycket. Hans Hjelm står bakom, han som jag nyligen recenserade i Automatism. Den kommer på vinyl och CD begränsad till 300 kopior av varje variant med ett omslag som inte ser alltför spännande ut. Men innanför omslaget kan förstås musiken vara spännande, så vad ska vi då säga om detta album?

Musikaliskt är dt väl inte alltför olikt Automatism som jag skrev om tidigare, det är ganska avslappnande musik som man kan använda för att återställa sitt sinne från dagens mörker och stress. Kanske. Det är snyggt producerad avslappnings- eller bakgrundsmusik, kanske som ett avbrott så här i dagens stressade värld. Det är ganska sansat när det gäller speltid och sådär, men letar du hitlåtar finns det nog inte alltför mycket på detta album.

Visst är det snyggt, visst är det ett ganska trevligt album men jag vet inte hur nödvändigt det är med avslappnande bakgrundsmusik som sådant. Jag har lite svårt att se poängen om jag ska vara ärligt. Samtidigt ska jag inte bara avfärda vad Hjelm gör eftersom jag tycker att det låter bra och har egentligen inga andra klagomål än att det inte griper tag i mig. Jag vill ha musik med mer fart även när jag kopplar av, det här albumet passar inte riktigt någonstans för min del. Andras erfarenheter kan ju förstås vara lite annorlunda och kanske finns det ändå en poäng med album som detta.

Jag tycker Hjelm gör ett kompetent album, men det är kanske inte ett album man ska införskaffa om man söker efter med medryckande låtar. Men om du bestämmer dig för att köpa så kan det vara bra att fixa ett par schysst hörlurar, du förstår om de läser baksidan.