Mixed by Alessio Garavello
Mastered by Lasse Lammert
Artwork by Andrej Bartulovic

Released 2020-12-04
Reviewed 2021-04-20

dendera.co.uk

Brittiska Dendera återföds in i mörker, det är del två som följder del ett Blood Red Sky som släpptes för några år sedan. Så istället för ett album tycks det som att Dendera gått för två EP-skivor och att de tycks ha tagit sin lilla tid för att färdigställa båda. Snyggt omslag, eller åtminstone ett intressant sådant som jag tror kan väcka viss nyfikenhet. Det man sedan kan fundera kring är väl om denna nyfikenhet leder till att man hittar något intressant.

Fem spår lång EP men en speltid om runt tjugosex minuter, det beskrivs väl främst som heavy metal eller power metal. Det sägs att bandet tidigare varit rätt förälskade i att plagiera Iron Maiden, jag har dock inte hört dem tidigare och detta album tycker jag inte är på det viset utan känns ganska fräscht utan att för den skull direkt lämna den klassiska boxen. Ganska bra sångare, kanske inte fantastisk men väl tillräckligt kompetent för att höja kvalitén på albumets låtar, vi får också lite inslag av gästvrålare och sådär vilket ökar dynamiken i låtarna lite. Tjugosex minuter är kanske lite i kortaste laget men när man gör så korta alster minskar behovet av variation och djup, men ska man slå ihop det med del ett kanske det istället går åt motsatt hål och blir lite långt.

Reborn Into Darkness är ett snyggt och bra alster, det tilltalar definitivt. Visst kanske det inte bryter alltför mycket ny mark men det finns en del lite mer spännande inslag och lite synd kanske det är att det inte fortsätts riktigt på den stil som anslås i introt. Om jag ska välja favoriter så är non inledningen det jag gillar mest, avslutningen är kanske inte riktigt lika bra. Men det är bra, riktigt bra faktiskt och det är nog så att en rekommendation är på sin plats för den som uppskattar heavy- och power metal.

Kanska bör du inte missa när Dendera återföds in i mörkret, det är en väldigt trevlig EP på fem spår och knappa halvtimme. Onekligen ett alster att kika närmare på, lite känns det som något som inte kan gå riktigt fel.