Artwork by Felipe Machado Franco
Design by Jan Yrlund

Released 2017-10-13
Reviewed 2017-09-30

power-quest.co.uk
inner wound

Precis som gårdagens recenserade album är detta det första albumet på fem år för bandet i fråga, precis som Jag Panzer har Power Quest inte släppt något album sedan 2011. Nu är de tillbaka med Sixth Dimension och jag tror att bandets fans kommer att tycka att det är ett album värt att vänta på. Det är bandets sjätte album, det första såg dagens ljus 2002. Det är ett album med hyfsat skivomslag, inget överdrivet imponerande men ett som ändå ganska väl illustrerar vad detta album handlar om – klassisk power metal.

Det handlar om klämmiga refränger, mycket energi och bra produktion. Det är ett album med bra driv, ett album som har ett genomgående lyriskt tema för den som är intresserad av sådant men det är inget som jag tycker märks när man bara lyssnar sig genom albumet och inte så noga uppmärksammar lyriken som den ganska bra sångaren framför. Variationen genom albumet är inte speciellt stor men ändå känns inte de femtiotre minuterna som albumet pågår överdrivet långa. Det finns ett ganska stort djup i albumet, något som gör att man kan lyssna på albumet många gånger utan att tröttna på det.

Ett starkt album med nio vassa låtar som definitivt tilltalar. Jag skulle nog vilja påstå att det är ett av de vassaste power metal-albumen jag hört på ett tag. Imponerande kan man faktiskt påstå att det är, alla nio låtar är av hög kvalité och det finns inga direkta svagheter. Det enda man egentligen kan anmärka på är att bandet kanske inte bryter någon ny mark, att de inte direkt skapa musik som skiljer sig från mängden – men gör man det så här bra så spelar det mindre roll att man inte hittar på något nytt eller fantasifullt. Det är ett album som kanske saknar det där superdistinkta hitspåret men det är inte hela världen då alla spår kan sägas ha viss hitpotential och kanske att det avslutande lite längre spåret är albumets höjdpunkt.

Det blir definitivt tummen upp för Sixth Dimension, det är alltid grymt att höra riktigt vass power metal och när den görs så här bra är det svårt att inte imponeras, åtminstone en aning. Så om du gillar power metal ska du definitivt titta närmare på detta album, det är riktigt underhållande.

Label: Inner Wound Recordings
DragonForce/Freedom Call/Cellador