Arms (2018)

Produced by Christoph Wieczorek

Released 2021-01-29
Reviewed 2021-02-13

annisokay.com
arising empire

Snyggt omslag! Kunde ha varit något för skivsamling om det inte vore så att alternativet var så förbannat dyrt och frakten dessutom oöverkomlig för en vinylplatta till det priset. Det är tyskarnas femte album, det andra på bolaget Arising Empire. De har hittat en ny frontperson till detta album, Rudi som står för den vrålade insatsen kommer med nytt liv och det sägs att de kapat banden till de gamla för att göra något nytt utifrån den grund de behållit med tunga riff och drivande trumrytmer – så de utgår från i stort sett samma floskel som alla band inom hårdrocken. Mycket fantasifullt där, desto snyggare är dock omslaget så det känns definitivt som ett spännande album – ett av dem jag tänkte att jag skulle skriva om det samtidigt som jag laddade hem det, och nu har jag lyssnat tillräckligt för att kunna göra det.

Det är sådan där modern metal med en vrålig sångare och en klarsångare, djent, hardcore, metalcore, något sådant. Emil Bulls är väl en ganska bra jämförelse om man känner till dem. Riktigt vass produktion med snygg och dynamisk ljudbild, den lyckas dessutom att göra samspelet mellan vrål och klarsång till något dynamiskt och drivande istället för en tråkig kliché som brukar vara mer vanligt bland liknande musik. Båda sångarna är dessutom av bra kaliber, normalt känns det som att man kör den approachen för att man har medelmåttiga sångare, lite för att dölja det men inte i detta fall. Det är dessutom ett album med ganska stor variation och de lyckas med lätthet hålla en speltid på 48 minuter intressant hela vägen.

Grymma låtar finns det flera av, Bonfire of the Millenials tycker jag sticker ut ganska mycket, men det finns ett par till riktigt vassa låtar. Hela albumet är dock bra, men med spår som tidigare nämnda kommer man dras till albumet flera gånger om. Jag har svårt att se några svagheter här, men en är väl att det inte direkt känns som att de kommer med något riktigt originellt och även om man dras med i kvalitén så kommer aldrig den där magin av att höra något riktigt speciellt och unikt som krävs om man vill ha de riktigt höga poängen. Men jag hade definitivt kunnat köpa detta album om det inte varit för att utgåvan jag ville ha var lite väl dyr, och så bra är den nog inte.

Tummen upp för Aurora, det är både ett snyggt album och ett riktigt bra sådant. Det borde tilltala de allra flesta musikfansen med sitt fina driv och riktigt bra låtar. Det finns ju ganska många videos så ni kan ju kolla upp ungefär halva albumet nedanför denna text och det tycker jag definitivt att ni ska göra, det är ett riktigt bra album.