Johannes - Drums

Tobias Rische

Produced with with Christoph Wieczorek

Released 2020-09-18
Reviewed 2021-01-11

arising empire

Framtida Palats, det låter ju spännande kan man tycka och det är sångerskan Maria som bor i detta palats tillsammans med två musikaliska herrar. Det avhandlas låtar om toxiska förhållanden, flykt från sådana och så vidare där Maria sjunger emotionellt på teman som kommer från hennes egna erfarenheter. Ungefär som man kan säga om ett stort antal musiker, omslaget känns dock som ganska ofärdigt, som något som inte renderats klart i ett 3D-skaparprogram – inte snyggt, men man kanske kan fly från det i musiken?

Emocore såg jag som beskrivning någonstans, kanske stämmer, post-hardcore funkar säkert också. Mestadels kvinnofrontat men det finns något manligt gästinspel, jag tycker för övrigt att hon sjunger riktigt bra och dynamiskt, albumets stora behållning tror jag. Produktionen är annars okej men inte direkt fantastisk, variationen är ganska bra med dynamik och så vidare men lite platt ljudbild tycker jag. Känns kanske också lite lång mot slutet, kanske att de hade kunnat skippa något av spåren för att göra det lite mer kort och koncist, men man ska väl inte klaga.

Jag tycker att det är ett trevligt album, ganska starkt emotionellt från sångerskan men låtarna är inte lika spännande. Jag saknar lite drama i låtarna, den känns som ett lite odramatiskt album och hade varit lite trist om det inte vore för Maria och hennes vokala insatser. Det är på många sätt ett väldigt bra album men jag saknar en låt som sticker ut, en sådan där hit-låt som drar en till albumet. Hade något sådant funnits hade det kunnat vara ett riktigt spännande album, men utan blir det väl lite mer som ett album i mängden.

Om man gillar musik av detta slag kanske man får ut mer av albumet än vad jag får, även om jag får ganska mycket av Escape som är ett trevligt album att lyssna på. Så slutsatsen är väl att Escape är ett bra album, ganska underhållande men samtidigt kanske inte sådär våldsamt minnesvärt.