Mixed by Markus Sigfridsson and Daniel Flores
Mastered by Dino Medanhodzic
Artwork by Markus Sigfridsson

Released 2021-05-28
Reviewed 2021-07-21

ulterium records

De har världens vikt på sina skuldror, det svenska bandet 7Days som släppt två album. Denna debut kom 2006 för första gången och släpps nu av Ulterium Records i uppfräschad version, andra albumet från 2010 får samma behandling. Jag gillade omslaget när jag såg det, riktigt kul, även det har omarbetats lite. Jag kan konstatera att det blivit vissa återsläpp den senaste tiden, och att detta på något sätt känns minst motiverat med tanke på att det inte var alltför länge sedan det släpptes och sådär, jag kan tycka att det ska ha gått en tid eller att det skulle ha varit något väldigt obskyrt släpp för att det ska återutges – jag vet inte riktigt om detta album passar på de kriterierna. Samtidigt ska man ju inte avfärda något bara för det, det kan ju vara ett riktigt bra album.

Jag konstaterar att det är melodiös metal, kanske att det faller in under power metal. Stora refränger, starka melodier, en tydligt melodiös prägel – lite episkt kanske också. Ett hyfsat dramatiskt album, det känns som en stark och modern produktion, men det är ju inte direkt så att överdrivet mycket skett inom den biten sedan albumet först släpptes. Hyfsat bra sångare, ganska bra variation, lite väl tilltagen speltid med ungefär timmen, det hade definitivt kunnat vara kortare. Ändå relativt fräscht även om vi inte får några större överraskningar, det kan beskrivas som en bra produktion. Troligen har omarbetningarna haft positiv verkan på albumets kvalité, men det kan jag inte säga säkert då jag inte hört albumet tidigare.

Ett bra album, inte bara en fin debut, det är ett bra album överlag med låtar av god kvalité. Det får en kanske att undra lite varför de inte gjort fler album, för nog borde det finnas potential för intressant musik hos 7Days. Jag har väl kanske inte någon riktigt favoritlåt på albumet och är det något jag ska klaga över så är det väl bristen på riktigt starka låtar, det där lilla extra saknas. Visst finns det inga större svagheter och det som gillar melodiös metal kommer sannolikt uppskatta detta album då det nog trycker på rätt knappar, samtidigt kanske det inte sticker ut sådär överdrivet mycket och jag skulle väl inte påstå att det är ett album som gör något större avtryck vilket behövs om man vill uppnå något med sin musikaliska gärning.

Är det verkligen ett album man behöver piffa till och släppa igen? Tveksamt, men det är ett tillräckligt bra album för att man ska kunna uppskatta det och lyssna på det några gånger. 7Days må ha världens vikt på sina axlar men de hanterar det ganska väl och har satt samman ett ganska kul album.