Artwork by Gustavo Sazes
Mixed and mastered by Giuseppe “Dualized” Bassi

Released 2020-08-21
Reviewed 2020-10-02

reasonsbehind.com
scarlet records

Cyberpunk science fiction möter modern heavy metal är en ungefärlig översättning av hur pressmaterialet för Reasons Behinds nya album inleds, det är kanske ingen dålig beskrivning då deras andra album är en konceptuell historia med sci-fi-inslag. Den italienska kvartetten släppte sitt debutalbum 2014 och har enligt uppgifter gått från ett mer symfoniskt metal-band med elektroniska inslag till ett mer syntorienterat band. De frontas av Elisa som beskrivs som en stark röst och albumet sägs vara en sci-fi bergochdalbana som tar lyssnaren på en spännande musikalisk resa, det verkar ju onekligen spännande.

Musikalisk är det inte olikt många andra kvinnofrontade band, Elisa har väl inte en direkt unik stämma eller bidrar med något nytt på något sätt men hon passar väl in i bandets ljudbild. Det känns väl ganska sådär melodi/power metalliskt som det ofta gör hos kvinnofrontade band, men med lite mer dansanta inslag, syntar och grejer ger en lite mer spännande ljudbild och även en känsla av rymd. Det är ganska varierat också med en sansad speltid om 36 minuter. En bra produktion tycker jag, snygg och modern ljudbild som har ett tilltal som man dras till.

Jag har sett att detta album omskrivits lite negativt här och där, men det är väl som vanligt att jag missat något för jag tycker att det låter bra, det känns som ett väldigt tilltalande album. Visst har inte Elisa den vassaste stämman och deras stil kanske inte sticker ut överdrivet men de har en fräsch framtoning och många bra låtar som A Hidden Thread, Beyond the Black, Binary Stars och (E)met för att nämna några av dem. Det finns inga direkt svaga låtar heller så jag kan inte hitta någon större anledning att vara överdrivet negativt till detta album då det är både underhållande och fräscht.

Project M.I.S.T. är ett riktigt kul album, som känns modernt och fräscht och den här dansant syntiga tonen borde de kunna exploatera än mer och ta det i nya riktningar för mer spännande album i framtiden. Jag tycker definitivt att ni ska ta och kika lite närmare på detta, det är riktigt bra och jag kan inte hitta mycket att anmärka på.