Mixed and Mastered by Jacob Hansen
Cover artwork by Yann Souetre

Released 2018-04-20
Reviewed 2018-04-11

temperanceband.com
scarlet records

Leda, Elara, Himalia, Ganymede, Callisto, Europa, Io, är några av jätteplaneten Jupiters månar, en planet som i nuläget har 69 bekräftade månar. Jupiter och dess fyra största månar är definitivt intressant att observera i teleskop men kanske än mer förträffliga att se på bilder från NASA. Och om ni nu mot förmodan inte har någon aning om varför det plötsligt handlade om Jupiter och dess månar så är det ju för att titeln på italienska Temperances senaste album är just Of Jupiter and Moons och vi ser förstås Jupiter på omslaget. Och när det handlar om Temperance har jag skrivit om dem förr, deras senaste album gillade jag även om jag hade reservationer på grund av den långa speltiden. Nu har bandet genomgått vad som kan kallas en totalrenovering där det mesta har bytts ut, kanske mest uppenbart sångerskan och att hon får dela sångarrollen med en snubbe.

Ett album som kan beskrivas i termer som kvinnfrontad power metal, symfmetall, melodiös metal och andra liknande termer. Det bygger ofta på tydliga refränger och starka melodier, schlagermetall i flera av låtarna, bland annat titellåten som också kan sägas bära viss Nightwish-varning. Bra sångare, riktigt vass produktion är andra reflektioner jag har när jag lyssnar igenom detta album några gånger. Speltiden känns sansat och variationen bra, hyfsat fräscht skulle jag nog också vila säga att det är. Och även om Chiara som sjöng senaste albumet är vassare än Alessia så är Alessia bra och bandets nuvarande riktning känns betydligt mer tilltalande än den de tog på föregående album.

Det är svårt att inte ryckas med i spår som exempelvis Of Jupiter and Moons, albumet består av många medryckande och tilltalande spår och har väl egentligen inga direkta svagheter. De har byggt vidare på vad de gjort tidigare en tagit ut en ny fräschare inriktning – ett spännande och underhållande album helt enkelt. Riktigt bra, deras vassaste hittills skulle jag vilja påstå. Definitivt ett album som jag kan rekommendera, det har allt man vill ha från ett power metal album och bör med största sannolikhet vara ett album man tar med sig i en liten iPod för att lyssna på under resan till Jupiter och dess många månar.

Absolut tummen upp från denna recensent, det är ett kul album som man egentligen inte borde kunna ogilla. Låtarna är bra, melodierna är grymma, sånginsatsen vass och det blir en tilltalande upplevelse att lyssna på detta trevliga album. Of Jupiter and Moons är ett album jag varmt kan rekommendera, och det gäller även för er som inte tänkt resa dit. Thebe, Metis, Mneme, Hermippe och ytterligare ett gäng.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Amaranthe/Nightwish/Secret Sphere