Devil’s Gift (2018)

Produced by Jaded Heart
Mixed and mastered by Erik Martensson at Mass Destruction Production
Cover artwork by Thomas Ewerhard

Released 2020-11-27
Reviewed 2020-11-30

Jaded Heart har varit med ett tag och har väl ett par schyssta album i sitt bagage, men också några mindre spännande – de två föregående hyllades inte direkt av oss, men de har en fempoängare bland dem vi skrivit om. Nu tycker dem att vi ska stå på oss, eller så åsyftar de sig själva att de ska stå på sig för sin sak. Det är bandets första album utan keyboards och de fortsätter väl sin dragning från den mer melodiösa hårdrocken mot en mer metallisk framtoning, melodiös metal. Stand Your Ground är Jaded Hearts fjortonde album och det ser onekligen ut att ha en karaktär som står upp för sig själv på framsidan.

Det är melodiös metal med schysst sångare, bra produktion, ganska snygg ljudbild och så vidare. Förnimmer en del om de föregående albumen, men kanske lite rivigare och med lite mer driv – kanske mer levande än de två som kom direkt före. Inga keyboards på denna, men det känns inte som att det är något man tänker på när man lyssnar på detta album. Det är väl inte heller direkt ett nytänkande album stilistiskt, känns väl inte överdrivet fräscht kanske. Men bra producerat och hyfsat varierat, speltiden är också sansad tycker jag så det är varken för långt eller för kort.

Ett steg framåt jämfört med de föregående albumen tycker jag, inte fantastiskt men det är bra. Det är ett trevligt album att lyssna på, det är bra fart på låtarna och det är ett album som kan vara lätt att tycka om. Men samtidigt är det ju ingenting som sticker ut, det är inget unikt och känns väl inte direkt speciellt minnesvärt. Lite mer låtar av minnesvärd karaktär hade nog gjort albumet mer intressant, saknas kanske lite djup eller dynamik. Samtidigt kan det nog vara ett album värt att kika närmare på för den som gillar den melodiösa metallen.

Stand Your Ground är ett ganska fint album, det är kul att lyssna på men det sticker kanske inte ut och är väl kanske inte heller speciellt minnesvärt. Det är ett solitt album med bra och kompetenta låtar, det fungerar.