Mastered at Elephant Mastering by Riccardo Parenti
Cover artwork by Fabio Timpanaro; visual concept by Alessandro ‘Alexincubus’ Pallotta

Released 2020-02-28
Reviewed 2020-04-17

gamezeroband.com

art gates records

Match Noll eller något sådant blir det när man översätter bandet Game Zero, de tycker att de har rätt när de släpper sitt andra album. Och varför inte? Med ett dussin nya låtar som inleds med We Are Right kan de väl inte vara fel, eller? Första albumet kom 2016, det var vi väl försiktigt positiva till även om man kanske inte kan kalla recensenten överdrivet imponerad.

Det är snyggt producerad och modern hårdrock av det klassiska snittet, sångaren är bra och man kan väl generellt påstå att kvalitén på albumet är god. Däremot hade albumet kunnat vara mer varierad, ha ett större djup, även varit kortare. Det känns som en ganska fantasilös uppföljare till Rise som kom 2016, det albumet hade också tolv spår och var även det ganska fantasilöst egentligen. Däremot fanns det mer värde i det första albumet som kändes lite piggare och fräschare än detta album.

Kanske är det ironiskt att albumet slutar med Full of Nothing eftersom det är ungefär så jag ser på det, ett album fullt av ingenting. De kan påstå att de har rätt men jag tycker inte att de har det, de kommer istället med ett album som känns ganska fel och ganska trött. Jag skulle definitivt vilja se mer fantasi och mer idé, det känns som att de bara upprepar samma sak som de gjorde på förra albumet. Visst finns det positiva grejer, titelspåret är exempelvis inte så tokigt och så finns det väl ytterligare något som är ganska bra, men överlag känns det som att avslutande låttiteln träffar väldigt rätt.

Gillade ni Rise? I så fall gillar ni säkert även detta album, gillar ni schweizisk hårdrock typ Gotthard och den sortens musik kan det nog också var värt att kika närmare på detta album. Det är dock knappast ett album som kommer att göra något större intryck i musikhistorien.