Dave J – Drums

Produced by Gianmarco Bellumori

Released 2016-11-30
Reviewed 2017-01-07

gamezeroband.com

agoge records

Från Rom i Italien härstammar rockbandet Game Zero som för ett tag sedan släppte sitt debutalbum Rise. Ett album som påminner mig lite om Gotthards Firebirth, både när man tittar på omslaget men också en del när man lyssnar på musiken. Kvartetten har för övrigt gjort en låt till en film, inledande The City With No Ends och förutom den har de skrapat ihop ytterligare elva spår för att sätta samman sitt debutalbum som alltså fått namnet Rise.

Det handlar om ganska klassisk hårdrock, rakt på sak utan konstigheter. Jag skulle vilja beskriva det som klassisk italiensk hårdrock. Hyfsad sånginsats, hyfsat djup och bra produktion. Ett album som erbjuder mer eller mindre allt en hårdrockfanatiker brukar uppskatta, dock kanske utan överraskningar. Men med schysst variation och schyssta låtar och vettig speltid tycker jag att de sätter samman ett moget album – speciellt med tanke på att det är det första albumet.

Kul album att lyssna på, vi bjuds på medryckande refränger, på schyssta låtar samt bra driv och energi. Ett fint rockalbum, inget snack om den saken. Samtidigt är det svårt att som kritiker överse med det faktum att det är ett album som inte direkt bjuder på något nytänkande eller nyskapande. Det är bra nog för att underhålla men inte spännande nog för att imponera om jag beskriver det på det sätter.

Bäst är inledande spåret The City With No Ends, men jag tycker att det finns flera trevliga och vassa spår på detta album men kanske inget av samma kaliber som inledningen. Så bortsett från en ganska stor brist på originalitet så tycker jag att detta är ett riktigt underhållande album – kan vara värt att titta på för fans av exempelvis Gotthard.

Label: Agoge Records
Tre liknande band: Gotthard/
Scorpions/Rainbow