Jared D’allesandro - Drums
Bill Hollis - Guitar
Chris Willis - Bass

Released 2019-11-29
Reviewed 2020-03-04

profane records

Alla hatar allt, så kan man ju också döpa sitt band. Kanske är det tidsenligt med tanke på allt hat idag, det hatas både det ena och det andra, det som är annorlunda och så vidare, det saknas respekt idag, istället hatas det. Alla hatar allt är väl inte så långt från sanningen i dagens samhälle, jag hatar dock inte deras debutalbum Holding the Hand of Death – det är kul att bandnamn och titel blir i stort sett lika om man presenterar dem på varsin rad såsom i vår recension. Annars är det svårt att säga så mycket om bandet, de är från Pittsburgh och tydligen finner de stolthet i att pusha sin musik och livet – något sådant.

Metalcore eller dödsmetall kan det beskrivas som. Vrålig sång, ganska aggressiv musik, inte lika rivig som en del metalcore men relativt trogen formatet och genren. Det kommer inga större överraskningar, en del av det är medryckande och nästan klämkäckt medan albumet i stort är ganska ruffigt. Det är hyfsat varierat och produktionen hade nog kunnat vara lite bättre, jag saknar lite dynamik och tycker att speltiden är i längsta laget trots att den bara är några minuter över halvtimmen.

Det känns som ett helt okej album, en del av det kan nog beskrivas som bra, det mer medryckande materialet är faktiskt ganska tilltalande. Som helhet är det dock inget album som sticker ut, det är inte dåligt men det är svårt att bli imponerad. Det lämnas en hel del att önska, som ett spår som sticker ut och något unikt. Det är som så mycket annat som släpps nuförtiden, lite fegt och lite själlöst.

Jag är inte alltför imponerad, men gillar du metalcore kanske det kan vara värt att kika lite närmare. Det känns som att man kan vara utan hat och om man dessutom inte håller hand med döden kanske det blir ganska bra till och med, det finns bättre alternativ än detta.