Produced by Yantit at HcN-Studio in Tambach-Dietharz, Germany.
Mixed and mastered by Markus Stock at Klangschmiede Studio E in Mellrichstadt, Germany.
Cover artwork by svartir andar graphix.

Released 2020-06-19
Reviewed 2020-07-06

fleischhaus.de

Inte är de livlösa, det tyska bandet som går under namnet Eisregen som i år firar 25 år som band. Det är ganska imponerande att ha ett kvarts sekel under bältet, kanske också en indikation på att man börjar bli lite till åren. Under dessa år har de hunnit med en ganska lång lista av släpp, det här blir album nummer fjorton, om du köper den i vinyl får du köpa en extra sjutummare vid namn Die Räudigen Rennsteigrebellen (om den finns kvar) för att få de fyra sista spåren som kommer som bonusskiva om du köper mediaboken med två CD-skivor. Men frågan är väl som alltid om det är värt att köpa detta album som jag ändå tycker har ett snyggt omslag.

Det handlar om black metal, melodiös sådan, man kan jämföra med andra tyska band av samma karaktär. Det sjungs på tyska, det förekommer fiol, vilket ger en ganska snygg extra dimension – tyska är ett ganska bra språk för black metal även om sången knappast kan beskrivas som speciell eller unik. Det är ändå ganska varierat och även mer fräscht än en hel del black metal, även om jag inte vill påstå att Eisregen tar sin musik i någon annan riktning än tidigare album. Det fjortonde albumet illustrerar Eisergen väl med deras melodiösa och stämningsfulla black metal på tyska. Men kanske att de tar i lite, för även om man bortser från att man får en EP som bonusspår är albumet i sig över femtio minuter, det känns lite mycket då mer variation hade behövts för att komma undan med det.

Leblos är ett snyggt album på många sätt, jag tycker att titelspåret är riktigt vasst och det finns andra element jag gillar som användande av fiol och sköna atmosfärer. Men albumet är för långt och man tappar intresse någonstans kring spår åtta eller nio, nog hade de kunnat kapa lite och göra det mer intensivt och spännande. Inte för att avslutningen inte är bra, men jag är ofta ganska tvekande till långa album då det är svårt att lyssna så länge, det känns som att när man börjar göra alltför många spår och alltför långa album är ofta ambitionen någon annan än att sätta samman ett lysande album. Men om man bortser från att de inte väljer bort tillräckligt finns det inte mycket att klaga på, det är ett bra album som man definitivt kan lyssna på.

Eisregens fans kommer att finna denna senaste installation minst lika spännande som de föregående, det är ett album som kan gå hem hos en ganska stor publik. Det trycker på rätt knappar och har dessutom ett riktigt vasst titelspår, det är inte omöjligt att Eisregen når fram till många med ett album som inte är deras bästa men inte heller deras sämsta. Leblos är helt enkelt mer vitalt än titeln och omslaget antyder, det är ett kul album som du bör kika närmare på om du gillar den melodiösa svarta metallen.