Madenreich (EP 2011)

Markus Stock - Guitars

Produced by Markus Stock at Klangschmiede E

Released 2011-12-09
Reviewed 2012-01-12

fleischhaus.de

Tyska Eisregen som är så ondskefulla så att de fått album förbjudna att säljas i Tyskland läste jag någonstans, har ingen aning om det stämmer eller ej men med tanke på deras listframgångar och hur lättillgänglig deras musik verkar vara känns det en aning märkligt. Jag läste det i en recension och alla vet ju hur kunniga de brukar vara om sådant, men denne sa att det stod i promoinformationen, inte i min. Däremot talades det om topplisteplaceringar och hur detta album var Massacres prioriterade släpp i december och hur man satsade på topp trettio på topplistorna. Rostrot är bandets nionde studioalbum och följer alltså den mycket framgångsrika Schlangensonne som prisats av både fans och extremmetallpress, Hallowed prisade den inte dock så vi får väl se vad vi tycker om detta album. Mellan albumen har M. Roth och Yantit i bandet hunnit att spela in ett album med sitt projekt Marienbad vilket vi gav ett mer positivt omdöme här på Hallowed och som vi dessutom skrivit en artikel om.

Musikaliskt är det musik av det extremare slaget men inte helt och hållet då det blandas lite gotiska inslag med det mer extrema materialet. Jag skulle vilja säga att det inte är sådär överdrivet tungt, ganska harmlöst faktiskt om man ser till den sidan trots omslag och lyriskt innehåll och även kanske bandets framtoning. Ganska melodiöst och ofta i ett lågt tempo, lite doomkänsla kanske man kan säga. Precis som på tidigare alster sjunger M. Roth på det tyska språket vilket förstås är lite annorlunda men egentligen tänker man inte så mycket på det i fallet Eisregen eftersom lyriken inte direkt skiner igenom och tar sig hela vägen fram ändå, det är mer det musikaliska man tänker på och sången hamnar lite i skymundan eller snarare blir en del i en helhet där egentligen inget element tar en större plats än någon annan. Tio låtar och nästan femtio minuters speltid har albumet och de begränsade utgåvorna har dessutom ett bonusspår som är en liveversion av en av albumets låtar.

Förra albumet kändes okej men väldigt sterilt och polerat, det här känns lite mer genuint och inte så överdrivet sterilt, det känns också som att Marienbadäventyred smittade av sig lite grann på detta album eftersom det finns en del musik i det som förnimmer väldigt mycket om det vi fick på Marienbad. Dock tycker jag fortfarande att Eisregen inte riktigt vågar ta ut svängarna ordentligt och hela tiden håller till på säker mark, nyskapande och originellt säger bolaget om bandet, jag vet inte om jag håller med om det. Generellt sätt är det dock bra och definitivt bättre och mer levande än deras förra album så alltid något.

Ett album som jag olikt det förra av Eisregen, faktiskt väljer att spela för att samla in genomlyssningar så att jag kan bedöma detsamma. Ganska bra musik och låtar som fungerar ganska väl, säkert kommer de lyckas väl på topplistorna igen med sin lättillgängliga och kommersiellt gångbara dödsmetall. Det känns inte dom det mest krävande att ta till sig och inte heller det djupaste man kan lyssna på men albumet har hygglig variation och melodierna är rätt bra så det är ett album som definitivt inte ska avfärdas och gillar de Eisregen sedan tidigare kommer du definitivt uppskatta detta album också eftersom koncepten är desamma.

Ett album som inte kommer att göra fansen besvikna och som troligen även kommer att gå hem i många andra läger, rumsren och familjevänlig dödsmetall gjort på ett professionellt sätt. Ett lyft från förra albumet och ännu börjar de nog inte rosta, Eisregen.

Tre liknande band: Marienbad/The Vision Bleak/Crematory