Struck by Lightning (2018)

Recorded at Yardstreet Studios in Stockholm, Sweden with producer Dave Dalone

Released 2020-04-24
Reviewed 2020-05-06

captainblackbeard.net

aor heaven

Kapten Svartskägg har kommit upp i tio år nu och vi har skrivit om majoriteten av deras alster som brukar hålla god kvalité även om det kanske inte varit det mest fantastiska i världshistorien. Sonic Forces kallar det sitt nya album och det har en ganska flott framsida, lite modern kanske man kan påstå.

Melodiös rock/hårdrock handlar det om, ganska klassiskt för genren och för bandet själva egentligen. Det är klämkäckt och så vidare, skillnaden mot föregångarna är nog främst att de har en ny sångare och jag undrar om det inte var mer liv i den föregående. Den nye sångaren är hygglig men också ganska ordinär för genren, det sprakar inte om sånginsatsen om man säger så. Det är annars starka melodier och tydliga refränger, lättillgänglig musik som nog inte får många att höja på ögonbrynen. Däremot kan jag konstatera att jag tycker att produktionen ä r modern och snygg och att låtmaterialet har en bra variation med sansad speltid – en väldigt solid produktion helt enkelt.

Solitt är väl känslan, det låter bra, det är lagom underhållande och alla spår håller bra klass, det finns ingenting som känns dåligt. Kanske anar du ett men där, och det finns ett sådant. Men, det är inte direkt så att någon av låtarna heller hoppar ut och griper tag i dig, jag skrev déjà vu senast jag skrev om dem och det fungerar i denna också, ta Young Heart ssom är bra men också så generisk att det lika gärna hade kunnat vara valfritt namn i genren som gjort den tidigare, jag undrar lite om inte namnet är det mest personliga med bandet. Deras musik känns faktiskt oerhört generisk och det är väl ingenting alls som sticker ut egentligen.

Mer fantasi hade definitivt varit önskvärt, jag hade velat höra lite tänkande utanför boxen, lite mer äventyr, lite mer drama. Kanske ska man inte kalla det fegt för det är vanligt att musiker oftast håller sig till ett format och våghalsigheter är reserverat för det fåtal som vågar riskera ett misslyckande för att göra något fantastiskt. Captain Black Beard gör ungefär detsamma som de gjort på sina tidigare album och det lär ju säkert gå hem hos deras fans och dem som gillar melodiös rock/hårdrock, det låter ju bra i alla fall.