All songs written by S.Björklund/R.Majd
Cover art by Vince Ray

Released 2014-05-23
Reviewed 2014-05-30

captainblackbeard.net

dead end exit records

Kapten Svartskägg är tillbaka med sitt andra album. Ett album som tar oss tillbaka till tiden före plast, en bättre och mer romantisk tid när saker byggdes kvalitativt och inte massproduceras till lägsta möjliga pris av slavar i låglöneländer. Ett album som också ser tillbaka i musikhistorien och skapar en energisk och kärleksfull repris av vad som varit, det tar vid där det självbetitlade debutalbumet lämnar av. Snyggt skivomslag, definitivt roligare än det på debuten men vad ska vi då säga om musiken? är den också bättre?

Melodiös rockmusik med energi, med pondus och ett lite klassiskt smutsigt rockintryck. Tänk band som Kiss eller Thin Lizzy och liknande och du har en hyfsad bild. Inget direkt nyskapande men variationen över de elva låtarna är definitivt bra nog för att hålla en lyssnare intresserad albumet igenom. Lite snyggare ljudbild, lite mer modernt än det förra albumet, även lite mer tillrättalagt och moget än debutalbumet. Det är helt enkelt ett mer vuxet Svartskäggigt band vi möter på detta album. Men är Before Plastic ett bra album?

Ja, det tycker jag definitivt att det är, det finns ingenting man kan klanka ned på egentligen. Förutom kanske att det saknas något unikt. Kanske också att det där svärdshugget från första albumet saknas, jag tycker att det saknas ett spår som står ut, ett spår som glänser lika klart som ett par spår från debuten. Dessutom har det inte samma sköna smutsiga och råa intryck som debuten hade. Det är lite mer rumsrent, lite mer vuxet och kanske inte lika iöronfallande som debuten. Om det är lika bra som debuten eller inte låter jag vara osagt, för mig känns detta album inte lika roligt och lika intressant som debuten men det är fortfarande ett väldigt trevligt album som har varit kul att lyssna på.

Jag antar att vi kan beskriva det som att Captain Black Beard fortsätter att leverera kvalitativ rock av klassiskt märke. Det är lätt att ta till sig, lätt att tycka om och musik som bör tilltala den nostalgiske rockfanatikern och kanske även den som uppskattar melodiös rockmusik. Kanske inte det steg framåt jag hade hoppats på men Before Plastic är ett kul album och spår som Bad Girl och Takin’ You Out är definitivt en fin behållning av ett album som är mycket välgjort och håller en överlag god låtkvalité. Svartskägg lär inte göra någon av dem som gillade debuten speciellt besviken och det är väl gott nog?

Label: Dead End Exit Records
Tre liknande band: Thin Lizzy/Whitesnake/Mötley Crüe