Produced & mixed by Jona Tee
Mastered by Christian Schneider

Released 2018-04-25
Reviewed 2018-05-27

captainblackbeard.net

melodic rock records

Träffad av blixten är ett nytt album av Kapten Svartskägg och det är ett album som visar upp en ny sångare och kanske till följd av det en lite nyare stil. Det är bandets fjärde album och det har ett ganska kul skivomslag, ett lite blixtrande sådant. Det är också ett album som är det första för bandet på nya bolaget Melodic Rock Records, vilket också torde indikera hur detta album låter. Vi har recenserat bandet tidigare och tyckt om deras första två album, speciellt det första – detta album är lite annorlunda men kan beskrivas som underhållande.

Det handlar om klämkäck melodiös rockmusik med starka refränger och snygg produktion, lätt att ta till sig och lätt att tycka om. Nya sångaren Liv Hansson ger dem en annan profil och på många sätt gör den kvinnliga sången bandets musik mer intressant, jag tycker också att hon har ganska schysst röst men kanske lite tunn ibland. Sångarbytet ger bandet en lite mer spännande framtoning, lite fräschare skulle jag vilja säga. Sedan är albumet kanske inte speciellt varierat men eftersom de håller allt kort är inte det några problem.

Det är ett album med skön nostalgisk framtoning, ett väldigt trevligt album med bra låtar. Ett riktigt skönt album att lyssna på, det må ge en stark känsla av déjà vu men jag gillar att lyssna på det eftersom låtarna är trevliga och frambringar en skön nostalgisk känsla, sådan men får när man drömmer sig tillbaka till ett förflutet som i minnet är bättre än det egentligen var. Så som underhållande album är det ett riktigt trevligt album men det bidrar väl knappast med något nytt eller spännande ur det kreativa perspektivet. Ni som gillar melodiös rock/hårdrock/AOR kommer att finna detta album väldigt tilltalande.

Ett underhållande men kanske inte fantastiskt album kan jag väl beskriva detta album som, det fångar kanske inte ens uppmärksamhet som att bli träffad av blixten gör men man kan definitivt avnjuta detta album en stund. Ett album som är svårt att helt hylla som kritiker men som man gärna lyssnar på eftersom det är lätt att tycka om då det bygger på välbekanta drag med låtar som känns väldigt bekanta trots att de är nya. Kanske inte minnesvärt men det är ett bra album, Struck by Lightning är definitivt värt att kika närmare på för den som uppskattar bra melodirock.

Label: Melodic Rock Records
Tre liknande band: Thin Lizzy/Whitesnake/Heart