Mixed by: Deyson Thiara
Mastered by: Deyson Thiara
Album Artwork by: Kate Depatie, Rogan McAndrews

Released 2020-11-06
Reviewed 2020-11-05

thearcanacollective.com

Arcana berättar sin historia i brevform och det är brev skrivna av en förlorad själ i form av Rogan McAndrews och det är fyra sådana som vi får på denna EP som väl är första akten i en övergripande historia som kallas Letters from a Lost Soul. Åtminstone kan vi väl gissa att det är på det viset. Hyfsat omslag och det talas om diverse progressiva band när det handlar om att jämföra, men är då Arcanas debut något att sätta tänderna i?

Det är en EP som spelar 21 minuter ungefär, dessa har fördelats över fyra spår. Det handlar om progressiv rock/metal med flera sånginsatser och en ganska varierat stilistik med rätt så fräsch ljudbild. Låtarna känns ganska varierade och det finns ett ganska stort djup och bra dynamik, bra sångare både huvudsångaren och de som gör lite mindre inhopp. De har bekanta inslag och man kan skönja inspirationskällor men jag tycker trots allt att de hittat en hyfsat personlig stil som gör att man känner igen dem i bruset, Leprous och Rush är ganska bra exempel på ganska liknande band.

Det är bra, väldigt bra. Välskriven musik med stort djup, det känns ganska fräscht och underhållande. Det är ett intressant album, låtarna håller god klass rakt igenom men kanske att avslutningen är albumets vassaste i hård konkurrens med de andra låtarna på albumet. Det känns som ett ganska tilltalande och spännande album som definitivt kan vara värt att kika närmare på om man uppskattar den progressiva varianten av rock och metal – eller värt, man ska definitivt kolla upp det om man gillar den genren.

En kul EP med ganska intressant tematik och framförallt riktigt intressanta låtar. Det är en vass produktion med fräsch ljudbild och tilltalande atmosfär. Det tillhör inte vanligheterna, inte ens inom den progressiva ådern av genren – lite ironiskt kanske men så är det. Jag tycker att ni definitivt kan kika närmare på Arcana, det här är riktigt vass och en lysande debut som lovar riktigt gott. Missa inte denna.