Produced by Rush and Nick Raskulinecz
Artwork by Hugh Syme

Released 2012-06-12
Reviewed 2012-06-30

rush.com
roadrunner

Det första som möter dig som köpare av Rushs senaste album Clockwork Angels är något bekant, något vi stött på tidigare i bandets långa karriär. Om ni inte förstår referensen, vet ni någonting om Rush överhuvudtaget? ni borde faktiskt veta något om Kanadas bästa hårdrockare genom tiderna, inte bara har de sålt massor av skivor och varit oerhört inflytelserika, de har också alltid gått sin egen väg och skapat intressant musik oavsett vilka trender som rått i världen och trots detta fortsatt att sälja massor av skivor. Även detta album nådde toppen på listorna i USA och Kanada och hade nått första platsen i Storbritannien också om det speciella fanpacket hade kunnat nå dit eftersom det sålt mer än den normala utgåvan av albumet om vi ska tro Wikipedia och vi vet ju alla vilken utmärkt källa det brukar vara för information. Clockwork Angels är bandets nittonde studioalbum sedan debuten 1974 och det artonde med den nuvarande laguppställningen, Lifeson, Lee och Peart vilket är en ganska imponerande stabilitet får man väl ändå tillstå. Men vad kan vi då säga om Clockwork Angels, mer än att två av spåren fanns på bandets livealbum som släpptes förra året.

Det börjar i Rushig still med ett distinkt riff som sätter sig snabbt hos lyssnaren och sedan kommer vi in i låten Caravan som är en ganska komplex och varierad låt för att vara en inledande sådan, vi hörde den redan på Time Machinealbumet så fanatiker av Rush kommer att känna igen detta spår som funnits tillgängligt ganska länge och det är kanske vettigt att börja med de två spåren som funnits länge för nästa spår är BU2B som släpptes samtidigt med Caravan och även det fanns på Time Machine. Det är ett varierat album som ändå går i ganska tydlig rush-stil med hårdrock som har progressiva undertoner med många atypiska inslag, trots detta är det medryckande låtar som känns lättillgängliga och det är kanske det vi kan säga om bandets stil, att de är komplicerade men det är ändå enkelt att ta till sig, de gör det komplicerade enkelt helt enkelt. Produktionen och ljudbilden är väldigt fin, precis som man kan förvänta sig av ett band som Rush, Geddy Lees högtonade sång är lite mer återhållen än den var förr i tiden men för er som känner bandet, tänk Vapor Trails eller Moving Pictures, någonstans i den stilen kan man väl säga att det är. Bandet känns igen samtidigt som det känns som att de gått vidare i sin utveckling och det går inte direkt att jämföra med något tidigare album även om det finns inslag som kan härledas till bandets förgångna känns det ändå som de arbetar framåt. Albumet är konceptuellt så låtarna hänger samman, även om jag inte tycker att det märks sådär jättemycket att det är ett konceptalbum. Det skulle vara på speltiden som är strax över timmen och innefattar tolv spår.

Inledande Caravan är ett fantastiskt spår och en inledning som fungerar otroligt bra, synd att följande BU2B är lite av ett sömnpiller för det sätter bandet tillbaka lite grann på ruta ett när titelspåret kommer igång men därifrån är det en riktigt spännande resa genom stämningar, musikaliska äventyr, och högkvalitativt musicerande. Ett imponerande album och ett av bandets bästa skulle jag vilja säga, i nivå med 2112, Moving Pictures och Signals när det gäller min uppskattning, dvs lätt topp fem av bandets alla album hittills. Jag övervägde också ett betyg om ett steg högre men konstaterade efter en stund att en timmes speltid med ett och annat sömnpiller tyvärr tog bort den poängen.

Jag skulle kunna spela ett spår som Caravan på upprepning en massa gånger i följd utan att tröttna på det och på något sätt blir jag lite besviken över att bandet inte har fler spår av den kvalitén men trots den lilla besvikelsen måste jag säga att Clockwork Angels är ett riktigt bra album som nog har en väldigt god chans att nå min topp tiolista när året ska summeras.

Label: Roadrunner/Warner
Tre liknande band: Saga/Dream Theater/Led Zeppelin