Band photography by Simone Tarca
Videos for “Give It Away” and “All My Life” directed by Simone Tarca

Released 2020-10-23
Reviewed 2020-10-19

mysticprophecy.net

roar

Tredje albumet från A Perfect Day, tredje skivbolaget dessutom. Vad säger det? Kanske ingenting. With Eyes Wide Open kallar de sitt tredje album, det är också det tredje vi på Hallowed skriver om. Redan omslaget vittnar om något mer intressant, de två föregående hade väldigt tråkiga omslag medan detta har ett ganska snyggt. Vi har väl inte heller varit alltför imponerade av de två föregående albumen ur musikhänseendet men vi går alltid in med öppna ögon, öppet sinne och öppna öron när vi tar oss an ett nytt album så de föregående påverkar inte bilden av detta mer än i ett jämförande syfte. Så då är egentligen bara frågan: vad kom vi fram till?

Alternativrock är nog den beskrivning ur genrekatalogen som passar bäst för A Perfect Day och detta album – Alter Bridge är väl ingen dålig referens men med mer metal-inslag och en fräschare ljudbild. De har mycket driv, energi, en enkel struktur med bra och fräsch ljudbild – de har också en riktigt bra sångare och tillräckligt med variation för att hålla lyssnaren intresserad hela vägen från inledning till avslut. Det känns som att With Eyes Wide Open är det fräschaste albumet som A Perfect Day Satt samman, också det klart bäst producerade och sammansatta – betydligt mer dynamiskt och varierat än de föregående två, det är nog ingen överdrift att kalla det bandets finaste produktion hittills.

Det är ett vasst album, utan tvekan bandets finaste hittills vilket kanske inte säger överdrivet mycket men det är likväl så. Det är en bra variation av låtar med lugnare och ösiga låtar i bra blandning och med bra dynamik. Inga direkt svaga låtar men däremot ett par väldigt medryckande. Helt klart något jag kan rekommendera att ni kikar närmare på om ni gillar hårdrock. Visst kan man klaga över att de inte är speciellt originella och det är ingen oriktig iakttagelse, men de känns samtidigt relativt fräscha och det känns framförallt inte som att bara lyssna på en upprepning av något vi redan hört otaliga gånger förr och bara det är en framgång bland det som släpps idag.

Jag tycker att detta album är väl värt att kika närmare på, det är bra, det är underhållande, det har väl egentligen det mesta man vill ha från ett okomplicerat album i hårdrockgenren. Det är kul att A Perfect Day äntligen lyckats göra något mer än intetsägande album som är för bra för att vara dåliga men för dåliga för att vara bra, det här är riktigt bra oavsett vilken måttstock man väljer att mäta det med. With Eyes Wide Open är väl värt att lägga 40 minuter av sin tid på, och börjar man lyssna kan det nog bli mer än 40 minuter också – kul album!