Mixed by Diego Fernandez
Mastered by Lasse Lammert at LSD-Studios
Artwork by Dusty Peterson

Released 2018-10-05
Reviewed 2019-03-19

sliptrick records

Återkomsten för Mongol, det kanadensiska bandet med det patriotiska namnet. Jag tyckte att de var hyfsat spännande senast jag skrev om dem, då var det en kort EP, nu kommer ett helt album som bland annat berättar om Djingis Kahn i ett konceptuellt album om det Mongoliska imperiet. Och de har vässat sina svärd och huggit fram tio nya låtar som alltså berättar en liten historia, dessutom har de anlitat en kompetent konstnär att tillverka ett passande skivomslag. Onekligen finns det en del som lockar vid första anblick, frågan är väl bara hur mycket musiken lockar.

Folk metall handlar det om, man kan ju jämföra med andra mongolmetallare eller andra välkända folkmetallare som exempelvis Ensiferum. Inte helt oväntat bjuder det förstås på mongoliska undertoner i sin musikaliska skapelse, och de bjuder på god variation och stort djup. Ljudbilden är snygg så man kan väl kalla produktionen för bra, sångaren är hyfsad och passar för det mesta väl in i bandets ljudbild som för övrigt kan beskrivas som äventyrlig och ganska dramatisk. Jag tycker att albumet kan beskrivas hyfsat fräscht, ett band som åtminstone har hittat en hyfsat egen ljudbild.

Kul album som jag kan ge tummen upp, det är underhållande och bra. Jag gillar det så det var väl värt att kika på det trots att det var ett tag sedan det släpptes nu. Ett fint steg framåt jämfört med den lilla EPn jag recenserade för ett par år sedan, kanske främst för att den ger mer innehåll men också för att det som tillkommer utöver de tre låtarna från EPn är bättre än nämnda tre låtar. Bäst är nog Dschingis Khan och albumets inledande två låtar, men jag skulle samtidigt påstå att det är bra hela vägen och att jag inte kan se några svagheter värda att nämna när jag granskar detta album.

The Return är definitivt ett kul album och kan definitivt vara väl värt att kika lite närmare på, det har bra låtar, sköna melodier och stort djup. Den som uppskattar folkmetall behöver definitivt inte tveka så om ni missat detta album tycker jag definitivt att ni ska ta er en titt på vad de kanadensiska mongolerna har att erbjuda.

Label: Crime Records
Tre liknande band: Tengger Cavalry/Nine Treasures/Shangren