All songs written and recorded by Mongol
Produced and mixed by Diego Fernandez at Oracle Studios
Mastered by Lasse Lammert at LSD Studio
Album artwork by Eric Dieterich

Released 2017-04-29
Reviewed 2017-06-13

Man kan tänka sig att bandet Mongol består av mongoliska krigare med krigaranda och så vidare, men då har man fel. Bandet härstammar istället från den frusna kanadensiska tundran, Edmonton för att vara mer exakt. Deras musik är däremot inspirerad av den mongoliska, precis som bandet Tengger Cavalry som hag recenserade för någon månad eller så sedan. Det verkar nästan som att det är lite inne med mongoliteter, åtminstone om man mäter enligt samma mall som många människor tycks göra nuförtiden, nämligen sin känsla helt utan att underbygga med fakta. Men vad ska vi då säga om detta för mig nya Mongolband som släpper sin andra EP i år. De har också två album i bagaget så de är inte helt nya på scenen.

Warrior Spirit är en EP mer tre spår, tre spår som kräver knappa 20 minuter av din tid, tre spår som är metal med en del folkmusikaliska inslag. Mycket melodi, lite vrålad sång, jag kom faktiskt lite att tänka på band som Wolfchant när jag lyssnade först. Inte så våldsamt med variation förstås, bara tre spår och jag tycker väl egentligen att sången kunde vara bättre. Annars är ljudbilden hyfsat fräsch och jag tycker trots allt att bandet valt en lite mindre nedtrampad musikalisk stig för sin musik och sådant är alltid positivt, det gör att man gärna lyssnar lite mer och lite mer noggrant.

Schysst EP, lite kort kan jag tycka och hade nog ändå hellre sett ett album än denna korta EP, kanske tre spår till av samma stuk och de hade satt samman ett trevligt album. Krigarandan som de bjuder på skiner igenom snyggt i de tre låtarna och det är definitivt en liten EP som bjuder på underhållande musik utan några större svagheter, förutom sången som jag redan varit inne på. Det är helt enkelt ett alster som kan vara värt att titta närmare på för den som gillar folkmusikaliskt kryddad metal.

Mongol verkar vara ett kul band, detta är onekligen en ganska kul EP som kan vara värd att titta närmare på. Det är tre sköna låtar av ett band som faktiskt bjuder på något hyfsat fräscht och kanske inte bara en i mängden. Jag önskar dock att de hade valt att göra ett album istället för en EP, men man kan inte få allt och denna EP är en bra bit på vägen. Definitivt värt att kolla upp för den som gillar mongoliska inslag i sin metall.

Tre liknande band: Tengger Cavalry/Nine Treasures/Shangren