Vanja Vukelic – vocals & bass
Silvan Gerhard – guitar
Mattia Ferrari – drums

Released 2019-03-01
Reviewed 2019-05-01

mamajefferson.com

Mama Jefferson bjuder på sitt debutalbum som fått namnet Jizzmag, trion från Zürich bjuder på tio spår och ett lite lustigt skivomslag. Det är ett band som kretsar kring frontkvinnan Vanja som står för sånginsatsen och basen, de säljs med sagor om sparkade tandfeer och så vidare med ett liknande tema. En hel del rock’n’roll kanske man kan påstå. Men är det något att sätta tänderna i? Är det ett album värt din tid?

Det är ett thrashigt och ösigt rockaralbum med kvinnlig sång. Sådär punkigt smutsigt och medryckande som det ibland kan vara. Ganska enkel musikalisk framtoning, med skit i hörnen och lite opolerad produktion samt en del andra kul inslag, Vanja är en bra sångare för denna typ av album och stilen känns väl avvägt. Hyfsad variation får vi också, speltiden är sansad och man kan inte påstå att det är ett för långt album – man kan väl påstå det men det vore inte riktigt träffsäkert. Så det känns välgjort och uttänkt på många sätt, kanske inte direkt unikt men ändå med en känsla av att lyssna på något hyfsat fräscht.

Bra album med sköna låtar där kanske ingen av dem sticker ut, första spåret Brainwash är trevligt och sedan kanske Media är ett som känns ganska utstickande men inte mycket. Bra ös och energi är det också och jag kan tänka mig att det är ett album som kan gå hem ganska väl hem i ganska breda kretsar. Det är lätt att tycka om, och lätt att ta till sig. Jag gillar detta album och kan rekommendera det till den som gillar lite mer rockiga grejer och lite mer punkiga grejer, det är för den som gillar rock’n’roll helt enkelt.

Ett kul album helt enkelt, det kan definitivt vara värt att kika närmare på om du gillar det kvinnofrontade och det punkiga. En debut som lovar mycket gott kanske man kan använda som slutsats, och sedan avsluta med att konstatera att du kanske borde ta dig en närmare titt på Jizzmag.

Tre liknande band: Skunk Anansie/The Courettes/The Dirty Denims