Mastered by Valentin Kruse
Artwork by Martin Wild

Released 2018-02-22
Reviewed 2018-03-30

thecourettes.com
sounds of subterrania

Rock’n’roll från garaget, det är vad det handlar om när duon The Courettes tar ton. Det handlar om en danskbaserat konstellation där Flavia spelar gitarr och står för den huvudsakliga sånginsatsen, Martin hamrar på trummorna och tillsammans skapar de enkel och rå musik som sprungen ur en tid sedan länge svunnen. We are the Courettes är bandets andra alster, det första kom 2015 och heter Here are the Courettes så onekligen är de utomordentligt fantasifulla när det handlar om att hitta på albumtitlar. Snyggt skivomslag har de definitivt och jag tror nog att det blir ett album jag kommer att behålla, det är bra nog för det och så gillar jag digipak när det handlar om CD-skivor även om vinyler är roligare.

Omslaget indikerar ganska väl vad som levereras på albumet, enkel garagerock med bra driv, med energin och med spelglädje. Det är underhållande simpelt, lite rått och lite oputsat – som något upplockat från 60-talet med fuzziga gitarrer, lite soul, tjejpop och så vidare, det känns som ett retroalbum på många sätt. Retrorock är väl egentligen en bra beskrivning av The Courettes. Det må vara enkelt och så vidare men de vet definitivt hur man skapar en medryckande låt även om jag kanske kan tycka att det blir lite mycket Flavia om man överdoserar detta album. Och det kan vara lite lätt då det är ett kort album som lätt snurrar ett par varv innan man byter, speciellt kanske om man lyssnar på det i bilen.

Chockerande är det väl inte på något sätt, unikt eller nyskapande är det inte heller men det är lätt att tycka om och det är riktigt medryckande och bra. Inledande Hoodoo Hop, andra spåret Time is Ticking och sjätte spåret Strawberry Boy är väl de jag fastnar mest på, de är väl de mest minnesvärda på detta album där de avslutande spåren känns lite intetsägande i förhållande till albumet som helhet. Ett album som rockar på ordentligt, sådär lagom kompromisslöst och underhållande – definitivt värt att titta närmare på för den som gillar garagerock eller retrorock.

Kul album på det hela taget, jag gillar det även om det knappast kan beskrivas som fantastiskt. Men det kommer i snygg förpackning och är kul att lyssna på, oftast är ju det tillräckligt och jag tror inte att en köpare kommer att bli besviken vid ett inköp av ett album som detta. We are the Courettes är ett underhållande album som kan vara värt att titta närmare på.

Label: Sounds of Subterrania
Tre liknande band: White Stripes/The Kinks/The Sonics