Dragon Inferno (2014)
Civilizator (2016)

Released 2019-09-20
Reviewed 2019-11-16

truemetal.org/holydragons
pitch black records

Heliga drakar har vi skrivit om tidigare med gradvis sjunkande resultat, nu kommer de igen med sitt femtonde album och ställer mig frågan om det nog inte redan för länge sedan borde ha avslutat det hela. De har bytt sångare till gitarristen och originalmedlemmen Chris eller Thora som tydligen är smeknamnet. Omslaget är nog bättre än de två tidigare albumen jag skrivit om när det gäller detta band från Kazakstan, och det tillsammans med att de kommer från en plats som kan tyckas lite udda är nog deras största bedrift – det säger kanske en del med tanke på att ens ursprung knappast kan anses vara en bedrift även om det finns många som verkar tro det.

Musikaliskt är det ganska generisk heavy/power metal med ganska fartiga låtar och lite försök till gitarrvirtuoserier utan att riktigt lyckas. Egentligen mer intressant kreativt än de två tidigare albumen men ljudbilden är ordentligt blek och sånginsatsen ännu mer blek – sångaren är faktiskt usel under största delen av albumet. Med ingen vidare sång upplevs dessutom produktionen som undermålig och det är svårt att imponeras av hur det låter trots att jag upplever det som att det framförs av kompetenta musiker. För långt är det också och man hinner tröttna trots att de lånar Kamelots idé från Forever, en för övrigt lysande låt, att spela lite Grieg vilket är ett av väldigt få positiva ögonblick på detta album.

Det här känns som något man kan strunta i rakt av, det är tråkiga och sega låtar och det enda som egentligen känns bra har redan gjorts bättre av Kamelot, de gjorde dessutom en egen låt utav samma stycke. Det är kanske det bästa med detta album, att jag ska ta och ge Karma en vända i bilen, synd då att Holy Dragons inte alls lyckas med sin musikaliska strävan, jag har svårt att se att någon skulle gilla detta album då det har väldigt lite att erbjuda.

Det känns som att Holy Dragons har några fräschare idéer på detta album jämfört med tidigare men det tycks också som att de inte riktigt har kompetensen som behövs för att förverkliga dessa idéer på bästa sätt. Sångaren är bedrövlig och när de väl kommer med något bra så är min tanke snarare första att identifiera vart jag hört det tidigare och sedan kommer suget att lyssna på hur det låter när ett riktigt bra band gör något av Griegs Solveig Sang. Slutsatsen kan därför inte bli annat än att konstatera att Holy Dragons femtonde album mycket väl kan vara deras sämsta, det är faktiskt ganska uselt.

Label: Pitch Black Records
Iron Maiden/Judas Priest/Primal Fear
Betyg: HHHHHHH (2/7)