Mix and Master by Jacob Olsen at JBO Sound, Denmark
Artwork by View From The Coffin
Photo by To.Be.Photography

Released 2018-04-27
Reviewed 2018-05-19

primecollective

Jaha, 9000 John Doe, vad kan det handla om? Hillbilly hardcore eller något i den stilen läste jag lite här och där om detta band men det tror jag var mer relaterade till debutalbumet då en sådan beskrivning kanske inte riktigt passar in nu. Visst förekommer det lite munspel men det är inte mycket. The Legend of the Firewolf känns tyngre och mer hardcore med lite inslag av medryckande tungmetall och så vidare. Det handlar om ett danskt band som själva beskriver sitt nya album som det tyngsta de gjort så här långt och så vidare.

Om något hade jag förväntat mig lite mer westerninspirerad musik, lite mer munspel och banjo kanske. Det handlar mer om hardcore eller metalcore med bra driv, med mycket energi och hyfsat djup, även hygglig variation och en sansat kort speltid. Välgjort album men inte direkt nyskapande eller nytänkande utan det trycker väldigt mycket på samma knappar som mycket annan liknande musik gör. Kanske inte heller att det direkt sticker ut på något sätt utan känns ganska enkelt gjort enligt de format som finns.

Hated by Most och första spåret The Spirit är antagligen det som jag tycker bäst om på detta album, avslutningen är rätt schysst också – det är kul med lite danska svordomar. Det är överlag ett kul och ett bra album – underhållande tycker jag att det kan beskrivas som. Speciellt bra är väl egentligen drivet och energin de visar upp, dock skulle jag väl inte vilja påstå att det bryter ny mark eller känns speciellt minnesvärt så det är knappast ett album som kommer att finnas kvar speciellt starkt i medvetandet när året ska summeras. Det är bra men kanske inte så värst speciellt.

Nyskapandet kanske saknas men det är ett ganska tilltalande album, om du gillar hardcore/metalcore bör du nog definitivt ta sig en titt på detta album som har mycket man kan tycka om. Skoj låtar, bra energi och bra driv gör detta till ett trevligt som kan vara värt att kika närmare på. Kanske kan vi avsluta med att konstatera att danskarna lyckas ganska väl med sitt andra album.

Label: Primecollective
Tre liknande band: Pantera/Illdisposed/Wolfpack