Recorded at Antfarm Studio and The Batcave.
Produced and mixed by Tue Madsen at Antfarm Studio.
Album artwork by Lasse Hoile

Released 2015-05-27
Reviewed 2016-05-09

illdisposed.com

Danska Illdisposed är tillbaka med ett nytt album, deras fjortonde i ordningen. Men det är inte bara det de firar, de firar också tjugofem år som band i och med detta album. Ett album med grå skyar över en mörk stad och en kvinna som antingen är en brottsling i en westernfilm eller väldigt trött på livet, det ser lite intressant ut kan jag tycka och eftersom jag känner Illdisposed sedan tidigare så måste jag tillstå att det är väldigt intressant eftersom detta band är riktigt bra.

Tung dödsmetall med aggressiva tongångar, riktigt brutal stämma och brutala tongångar överlag. Samtidigt får vi sköna melodier och hygglig variation sett över ett album som är knappa 45 minuter långt. En riktigt trevlig produktion, kompetent utfört och allt det där men vad kan man förvänta sig när de spelat in i Batmans grotta? Jag skrev 45 minuter men om du köper digipak-versionen så får du tre bonusspår och nästan en timme av dessa danskar. När det gäller dödsmetallare har jag svårt att se att det finns många som håller en så konsekvent hög nivå som dessa danskar.

Ett väldigt bra album får jag säga, solitt och stabilt från start till mål. Dock skulle jag inte vilja tillstå att det är ett av bandets vassaste alster, det förra var till exempel betydligt bättre. Men fans av bandet lär knappast bli besvikna, det är en väl genomförd illdisposed-skiva och det är något man knappast kan missa när man lyssnar på albumet.

Till skillnad från tidigare album har jag dock inte riktigt hittat något favoritspår och album känns kanske aning platt på grund av det. Det är ett album som väl summerar hur Illdisposed låter, och de låter bra, men kanske inte ett som summerar hur de låter när de låter som bäst. Helt enkelt ett kompetent och väl framför album av ett rutinerat band som gör sin musik lite på rutin.

Tre liknande band: Kalmah/Suicide Silence/Heaven Shall Burn