Sense the Darkness (2012)

Produced and mixed by Tue Madsen
Album artwork by Lasse Hoile

Released 2014-06-27
Reviewed 2014-08-06

illdisposed.com

Danmarks stolthet Illdisposed är tillbaka med ett nytt album, deras trettonde. Deras debut såg dagens ljus redan 1993 och sedan dess har det alltså hunnit bli ett dussin album till med detta inräknat. Inte så snyggt skivomslag men det tycks inte vara något Illdisposed haft de senaste åren. Denna gång har de dock samlat alla förlorade själar på sin sida, enade mot etablissemanget.

Tungt, de kallar sin sångare subwoofer och han låter mörk, samtidigt melodiöst och tekniskt. Ett album som erbjuder många dimensioner, mycket djup och är tankeväckande. Det finns mycket att hitta på detta album, speciellt för den som vill lyssna många gånger. Riktigt bra produktion, sången kan ta en del tid att komma överens med. Bra variation över låtarna och 52 minuters speltid kan uthärdas och om du inte vill uthärda alla kan du ju alltid hoppa över de två avslutande bonusspåren.

På de två senaste albumen har jag saknat något eller så har helheten inte räckt till men här på det tredje albumet vi recenserar på Hallowed tycker jag att de hittar rätt. Kanske att den trion låtar från There is Light… saknas men här finns hitlåtar, schyssta melodier och allt som gjort Illdisposed bra. Det är riktigt bra detta album, här finns ett skönt djup, bra melodier och ett album man kan lyssna på om och om igen ett antal gånger utan att tröttna. Ett av de bästa albumen jag hört på ett tag, det måste jag tillstå.

Bäst är sjätte spåret A Dreaded Pursuer som är albumets stora hitspår. Men det finns fler, albumet har mycket mer att erbjuda, här finns nog något för alla. Dock speciellt för den som gillar dödsmetall, speciellt sådan som inte riktigt går samma väg som alla andra. Det hjälper onekligen att samla alla förlorade själar, detta är definitivt ett grymt bra album, kort och gott.

Tre liknande band: Kalmah/Suicide Silence/Heaven Shall Burn