The Prestige (2008)
To Those Who Walk Behind Us (2009)

Produced and mixed by Tue Madsen

Released 2011-04-01
Reviewed 2011-04-06

illdisposed.com

Från Danmark härstammar dessa avogt sinnade danskar, som spelar dansk dödsmetall. Jag vet att jag överanvände nationens namn där men det var vad som råkade komma fram där. Detta är i alla fall dessa danskars elfte studioalbum och det råkar också släppas samma år som bandet firar 20 år, vilket förstås bara är en slump. Jag hörde bandets tidigare album som släpptes 2009 och gillade det inte alls, men det kan bero på att det kom i en tid när jag inte hade möjlighet att ta hand om allt som kom in, därför konstaterade jag efter att ha spelat förra skivan någon enstaka gång att det var helt onödigt att ge sig på den när jag inte gillade den. Innan jag går in på vad omdömet om denna skivan är kan jag bara kort nämna att bandet spelar väldigt melodiös dödsmetall med fokus på att leverera starka melodier och där också sångpartierna inte tar så stor plats. Det går att dra paralleller till massor av melodiösa dödsmetallband från norden men det känns lite onödigt men det just vad jag där nämnt som är hur dessa danskar låter.

Initialt var jag säker på att jag skulle få såga denna skiva med tanke på att den inte tilltalade mig speciellt mycket, jag blev mest trött på hur sången förstörde allt. Dock blir denna skiva mer en illustration av hur ens åsikt kan ändras genom att man lyssnar på skivan fler gånger. Det var först efter en fyra-fem genomspelningar jag började tycka detta var acceptabelt och efter ytterligare några, att det var bra. Jag kan inte svara på om detta bara gäller denna skiva eller om det gäller allt Illdisposed gjort i sin långa karriär. Jag har uppskattat bandets melodier under hela tiden jag lyssnat på dem, men till en början störde jag mig väldigt mycket på sången och om jag har några reservationer mot Illdisposed så gäller dessa fortfarande sången även om jag kommit att acceptera den mer nu än från början.

En sak som väcker intresse för Illdisposed är att de rör sig kring ämnen som inte direkt är vanliga inom dödsmetallen, som mer samhälleliga frågor och liknande istället för förhärligande av ondskefulla ting och djävulsprylar.

Allt inleds väldigt bra med Your Own Best Companion som sätter an tonen för bandets melodiösa dödsmetall på ett riktigt bra sätt, här presenteras lyssnaren väl för Illdisposed och There is Light… Detta nämnda spår är ett av skivans elva spår (tio om du inte skaffar digipakversionen som du bör skaffa), dessa spår har en sammanlagd speltid om knappa 45 minuter vilket känns ganska idealiskt för just denna skiva. Där finns definitivt inte något spår som är direkt dåligt, det finns ett par som kanske inte engagerar sådär jättemycket men de är inte dåliga. Det finns ett par högklassiga spår också, till exempel spår tio We som är riktigt skönt med härliga keys och briljanta melodier. Digipakbonusen Alone är också riktigt bra vilket är anledningen till att jag säger att du bör skaffa den, men bäst är ändå spår åtta Rape med ett kul och bra talat intro och sedan en riktigt bra och tänkvärd låt, här har danskarna verkligen lyckats skapa en intressant låt.

Det sägs att det är danskarnas mest genomarbetade hittills och inget har lämnats åt slumpen, det är skivbolaget som säger så, jag personligen har ingen aning om det är rätt eller inte, jag har bara hört denna skiva och den är bra. Det enda som egentligen hindrar den från att vara ännu bättre och därmed riktigt bra är sången, i de allra flesta spåren fungerar inte sången speciellt väl. I de tre nämnda spåren är det bättre och de är nog spår jag kommer att besöka åter senare någon gång när jag har mer tid att lyssna på annan musik än den jag recenserar.

Det finns ljus (men det är inte för mig) är helt klart en bra skiva, elva schyssta spår och tre som är riktigt bra, och det på en skiva jag var inställd på att sätta en tvåa på innan jag lyssnat fler än fem gånger. Det är en skiva som växer för var gång jag lyssnar på den men jag kan fortfarande inte komma speciellt väl överens med sången. Denna skiva med ljus för vissa är helt klart en grym skiva som tyvärr sviks lite grann av trist sång. Detta spelar dock mindre roll när jag spelar Rape, We eller Alone och det är intrycket av dessa som stannar från denna godkända skiva.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Kalmah/Suicide Silence/Heaven Shall Burn