09. Fall
10. Soul Is Sold
11. Reboot

Released 2017-04-28
Reviewed 2016-05-25

rambo

Ett album med snyggt skivomslag och inte alls lika snygg musik är nog den enklaste och snabbaste metoden att beskriva Twins nya album. De beskrivs som bredbent hårdrock och sådant är trams som oftast brukar vara en omskrivning för tråkig generisk standardhårdrock, ungefär som vi får från bandet vid namn Twin. Inte alltför spännande helt enkelt, inte alltför imponerande bara ett rockalbum i mängden.

Det handlar alltså om bredbent rockmusik, arbetarklassmusik inom den tyngre genren. Det är rakt på sak, inga konstigheter och lika spännande som falukorv och potatismos, eller Volvo, villa och vovve. Ett trött rockalbum som bara spelar på gamla beprövade grejer, det hade varit mer förståeligt om det varit ett gammalt band som klamrar sig fast vid gamla meriter, men det är inte fallet med Twin. De har inte funnits speciellt länge och ändå låter de både trötta och gamla. Dessutom lyckas de med konststycket att bli långdragna och trötta.

Okej produktion, okej ljudbild och okej låtar, kan summeras till en ganska stor gäspning. Ett album som får mig att vilja sova, ett som inte alls imponerar på mig och som jag anser nog hade varit bäst ogjort. Inte för att jag vill vara taskig mot bandet men det släpps ofantliga mängder liknande band och även om man gillar genren är det svårt att uppbringa någon större entusiasm för ännu ett album i mängden. Twin är det där bandet, bandet som drunknar i en enorm ström av trötta album som lever i det förflutna och är rädda för det moderna och framtiden.

Twins album Wasteland är helt enkelt ett ordinärt rockalbum, inte bra, inte dåligt, det mest bara existerar utan att göra något avtryck. Nej, det behövs en ganska ordentlig förändring för att Twin ska lyckas skapa något av värde i framtiden. De må låta elakt men musikvärlden är tuff och det är svårt att utmärka sig, Twin når helt enkelt inte fram med sin musik.

Label: Rambo Music
Tre liknande band: AC/DC /Avatar/Corroded