Produced by Sylvia Massy
Recorded at Castle Studios Röhrsdorf, Germany; Finnvox Studios Helsinki, Finland; Spinroad Studios Lindome, Sweden

Released 2016-05-13
Reviewed 2016-05-25

avatarmetal.com
another century

Svenska avatarer som gör ett konceptalbum om en uggla som förklarar krig mot världen, hur kul låter inte det? Dessutom kommer albumet med en hel bok för att ett häfte inte är tillräckligt för att inrymma bandets extensiva historia som inspirerats av franske fabelförfattaren Jean de La Fontaine, kul. Egentligen vet jag inte ett jota om Avatar och deras biografi börjar kul, dock inte för den som har clownfobi. Bandet sägs vara teatraliska och så vidare, allt det låter ju alldeles fantastiskt kan jag som fanatiker av spännande konceptuella idéer tycka. Det är förstås inte alltid som sådant träffar rätt och många gånger känns konceptuella album precis som vilket annat album som helst, så vad ska vi då säga om detta album?

Musikaliskt är det lite groove metal, lite modernt och lite sådär. Många spår och om man inkluderar bonusspåren får man sexton spår och över en timme musik. Det är mycket musik men det spänner över ett ganska brett musikaliskt spektrum, lite extremt men också ganska poppigt – påminner faktiskt en del om bandet Sunflower Dead som jag recenserade förra året. Bra variation över dessa spår så det finns möjlighet att man kan uppskatta hela albumet utan att tröttna, dock saknar jag den där känslan av att lyssna på en musikalisk fabel som de vassast sammansatta konceptalbumen är.

Det börjar väldigt bra med riktigt vassa spår för att sedan somna av och avslutas på ett sätt som känns högst ordinärt – bonusspåren är till och med tråkiga men sådant kan jag ha överseende med så det väger jag inte in i helheten. Det börjar på fem, kanske till och med sex poäng men slutar någonstans på en svag trea så jag får väl väga dessa aspekter tillsammans och konstatera att det möts på mitten och jag slänger ur mig ännu ett mittenbetyg vilket känns föga överraskande om man brukar läsa mina recensioner. Det känns lite som en bortkastad möjlighet, The Eagle has Landed är grym men Raven Wine och Sky Burial är riktiga sömnpiller, med tanke på att det bästa är riktigt bra. Med tanke på variationen och kvalitén på det bästa av materialet kan det definitivt vara ett album värt att titta närmare på.

Min första bekantskap med Avatar känns lite kluven, jag hade gärna införskaffat deras book bundle eftersom det känns som en cool skiva men hur kan jag motivera att lägga ut över 300 spänn på ett album jag känner mig ytterst likgiltig till? Coolt album, cool idé – de får definitivt pluspoäng för denna originella idé, synd att albumet inte är bättre än strax över medel.

Label: Another Century/Sony Music
Sunflower Dead/ Tool/Red Hot Chili Peppers