Lichtgestalt (EP 2014)
Motorenherz (2015)

Released 2017-05-26
Reviewed 2017-05-16

lichtgestalt.biz

pride & joy

Tiden flyr för ljusgestalten från Tyskland, det är redan två år sedan debutalbumet Motorenherz och nu är det dags för album nummer två. Tempus Fugit kallar de sitt nya alster och det innehåller tio spår som avslutas med den sista boxaren. Och precis som tidigare är det tyska som är deras föredragna språk, och ungefär 43 minuter efter allt inleds slutar det på ett grymt bra sätt. Den första tanken jag hade efter att jag hört detta album var att det avslutas riktigt bra.

Det handlar om metal av det lite gotiska slaget, ganska varierat med skön dramatisk känsla och det tyska språket lämpar sig alldeles utmärkt för Lichtgestalts musik. Produktionen är riktigt bra, sångaren är kompetent och det är en riktigt fin kvalitetsproduktion. Jag tycker att de tagit ett klart steg framåt sedan debuten för två år sedan och då var debuten också ett kvalitativt album. Det är ett spännande och intressant album som definitivt borde kunna röna bandet en del fina framgångar.

Tempus Fugit är ett riktigt trevligt album med väldigt bra låtar, skön känsla och en riktigt tilltalande avslutning. Och innan denna grymt tilltalande avslutning får vi ett väldigt tilltalande album med höjdare som exempelvis titelspåret som är väldigt bra men det är Die Letzte Boxer som är albumets stora höjdpunkt och jag måste tillstå att det är en av de bästa avslutningarna på ett album i år.

Mycket mer än så behöver inte skrivas om detta album, det är helt enkelt en höjdare på alla sätt. Ett alldeles förträffligt album helt enkelt. Definitivt mer fantasifullt än denne recensents text idag, därför kan jag bara avsluta med att rekommendera att ni tittar närmare på detta finfina album.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Letzte Instanz/Nachtgeschrei/Lacrimosa