Recorded at SU2-Studio in Illingen, Germany
Mix & mastering by Phil Hillen
Produced by Nachtgeschrei

Released 2013-03-22
Reviewed 2013-03-06

nachtgeshrei.de

Tyska folkmetallarna i Nachtgeschrei reser sig ur den svartaste av nätter med sitt fjärde album, denna gång har septetten en ny sångare som tidigare återfunnits i band som Mekong Delta och Tomorrow’s Eve. De har kvar samma snygga logga förstås och deras skivomslag är drömskt och spännande, med tanke på bandets historia finns det väl all anledning att känna en viss förväntan inför ett nytt Nachtgeschreialbum.

Som vanligt är det sjunget på tyska och som vanligt kombinerar tyskarna folkmusik som spelas med traditionella instrument med heavy metal och lite folkrock och liknande, en kombination som inte ofta hörs även om du kan dra vissa paralleller till landsmännen i In Extremo och några andra band som sysslar med folkmetall men Nachgeschrei har en väldigt unik stil måste jag säga. Sången från Martin liknar den från Hoppi som sjöng tidigare i bandet, en mer klassisk sångröst som nästan känns som att den är mer lämpad för vissjungande än för metal men i Nachgeschreis stil av metal sitter den som handen i handsken och det tyska språket passar precis lika bra till den musik vi erbjuds av dessa natteskriare. Deras musik är komplex och varierad och i ord är det ganska svårt att beskriva hur det låter men att det kombinerar folkmusik och metal kan vi säga att det är. Albumet är en timme långt på fjorton spår och för den som handlar digipakversionen finns ytterligare två spår att sätta tänderna i.

Precis som Ardeo var är detta ett litet steg framåt för tyskarna, det är ett väldigt bra album med fjorton väldigt bra spår. Ett album väl värt att titta närmare på för alla som uppskattar folkmusik fusionerad med metal men det är ett album som bör tilltala de allra flesta som gillar musik oavsett vilken musik som normalt tilltalar dem. Den nye sångaren är inte någon direkt skillnad från den tidigare så där finns det inget att anmärka på och faktum är att jag inte har något alls att egentligen klaga på, om det skulle vara något är det att de kanske inte har utvecklats speciellt mycket sett egentligen från Am Rande der Welt utan det är samma stil och de har väl mest småputsat på den och det är väl den största anmärkning jag kan ha. Kanske kan jag tycka att man borde kunnat förvänta sig lite mer men samtidigt är det fortfarande ett väldigt starkt album med enbart kvalitativ musik.

Bäst på albumet är Inledande Sirene tillsammans med titelspåret och Am Rand der Welt som står ut lite grann på ett album med som jag redan varit inne på, högkvalitetsmusik. Jag har ingenting att klaga på när det gäller detta fina album och kan väl rekommendera det till den som gillar lite mer kreativ musik. Aus Schwärzester Nacht cementerar definitivt Nachgeschreis plats som ett av de verkligt ledande banden inom folkmetallen, definitivt ett band att uppskatta och ett att kolla mycket närmare på om ni inte redan gjort det.