Michael Baute - spoken word

All songs arranged by Lightgestalt
Recorded with Victor Smolski and sound engineer Martin Buchwalter at Gernhart Sudio in Troisdorf, Germany

Released 2014-08-29
Reviewed 2014-08-11

lichtgestalt.biz

En ljusgestalt från det Tyska riket som bjuder oss på en första smak av deras musik. Kanske inspirerat av tyska bandet Lacrimosa som har ett album med just det namnet. Det är en självbetitlad EP med tre spår vi får att sätta tänderna i medan vi väntar på bandets debutalbum. Varför? varför släppa en EP? Jag har svårt att se en anledning till att släppa tre spår, varför inte släppa något gratis digitalt för att ge en försmak av ett kommande album. Spännande skivomslag, spännande titel och ett band som sjunger på sitt hemspråk är alltid skoj. Åtminstone i teorin, frågan är då vad Lichtgestalt har att erbjuda när det gäller musikaliskt upplysning.

Det är märkligt hur så många tyska band som sjunger på tyska kan låta mer eller mindre identiska. Jag har svårt att skilja dessa från landsmännen i Nachtgescrei eller Letzte Instanz med flera, det är melodiöst, midtempo inte överdrivet tungt, lite gotiskt och med tysk sång, sång som känns ganska maskulin. Typisk tysk gotisk rock kanske. Snygg produktion, inte överdrivet med variation och med lite talade partier. Det är välgjort och spelas igenom på tretton minuter.

Hyfsat intressanta låtar med hyfsat djup, bra är de också men de är bara tre och tar inte ens en kvart att spela sig genom alltihop. Det blir snabbt lite uttjatat när man spelar genom det ett par gånger. Låtarna lovar dock gott och det finns definitivt skäl att vara lite hoppfull inför ett kommande album. Dock har jag lite svårt att finna skäl till att lägga alltför mycket tid vid denna lilla EP, den känns mer som kuriosa än något annat. Enda anledningen jag ser att man skulle välja denna lilla EP är om den är billig, kanske som iTunes-nedladdning eller något sådant.

Schysst liten EP, tre bra spår och inget direkt negativt. Kanske något att sätta tänderna i medan vi väntar på bandets debutalbum. Det känns som att vi kan förvänta oss något spännande, vi får väl bara hoppas att det sker ganska snart för de här tre spåren känns redan lite uttjatade. Lichtgestalt känns som ett intressant band som har ett intressant album på gång.

Label: Lichtgestalt Music/Germusica
Tre liknande band: Letzte Instanz/Nachtgeschrei/Lacrimosa