Recorded at Hansen Studios
Produced and engineered by Jonas Haagensen
Mixed and mastered by Jonas Haagensen
Artwork by Mosaeye art & design

Released 2016-10-17
Reviewed 2016-10-06

Krig kommer att regera säger Prevail i titeln till sitt album som definitivt har ett omslag som för tankarna till just krig med byggnader i ruiner och så vidare. Snyggt omslag tycker jag att det är, spännande faktiskt. Bandet är danskt så det var ett tag sedan de var i krig men det är ju sådant som dödsmetallband tycker om och Prevail är just ett sådant dödsmetallband så det är väl logiskt att de har något krigiskt på sitt album.

Deras stil är av den traditionella skolan på många sätt, men det finns utrymme för både melodiösa inslag och framförallt en riktigt snygg modern produktion. Riktigt brysk vokal insats och framförallt en riktigt rejält tung ljudbild. Imponerande produktion tycker jag, en riktig käftsmäll faktiskt. Dessutom hygglig variation sett över albumets låtar, betydligt mer intressant dynamik än väldigt många dödsmetallalbum jag hört.

De gör faktiskt det mesta rätt detta band, deras musik är tungt röjig med bra ös och energi, men det finns alltid lite utrymme för snygga melodier också vilket gör att det är traditionell dödsmetall med mycket djup och som framförallt är ganska medryckande. Jag tycker att det är riktigt bra, det är hela tiden så tungt och kraftfullt som man vill att dödsmetall ska vara. En fullträff faktiskt och jag kan inte se några direkta svagheter med detta album, Prevail gör det mesta rätt på detta album.

Det är ett tungt, dramatiskt och spännande album – kanske att man kan önska något spår som sticker ut lite men det är samtidigt inte något jätteproblem då albumets alla spår håller en riktigt hög klass. Prevail visar att de kan det här med dödsmetall och jag kan inte göra annat än att rekommendera detta ösiga och medryckande dödsmetallalbum.

Tre liknande band: Kataklysm/Illdisposed/Gojira