Recording, production and mix: Tim Schulte
Mastering: Eroc at EMR
Artwork: Björn Gooßes (Killustrations)

Released 2016-12-08
Reviewed 2016-12-30

adrianweissmusic.de

Tyske Herr Weiss är tillbaka med nytt album, återigen en instrumental rockare av hög kvalité. Bättre än sist? Ja, därom kan man tvista men att det är fräscht och nytt tänk jämfört med sist kan vi åtminstone konstatera även om det är ett kassettband på framsidan. Sedan är förstås frågan om skivan är kriminell eller om Herr Weiss är inskriven i brottsregistret – det föregående känns mest troligt.

Instrumental rockmusik handlar det om, välgjort och bra komponerat. Snygga melodier och bra driv i låtarna, och även bred variation vilket alltid är positivt. Knappa femtio minuters speltid som är tillräckligt varierade för att jag som lyssnare ska hålla intresset uppe hela vägen. Ingen sång förstås, så brukar det ju vara när det handlar om instrumentalmusik. Däremot får vi höra ett par spännande gäster genom albumets nio spår, vilket förstås bidrager starkt till en känsla av variation men kanske även till känslan av kompetens.

Jag gillar detta album, jag vet inte om det är bättre än hans Easy Game som an släppte för två år sedan men det är definitivt tillräckligt intressant för att fortsätta fördjupa sig i Weiss musik. Han är definitivt musikaliskt fyndig och kompetent denna Weiss som vi också för i bandet Gloryful, som dock inte på långa vägar känns lika intressant. Förr har jag inte varit något större fan av instrumental musik men på senare år tack vare Hallowed och sådana som Adrian Weiss och vissa andra har jag kommit att uppskatta vad denna genre har att erbjuda, det finns definitivt vissa fördelar med att släppa tyglarna som en sångare innebär även om en sångare innebär ytterligare en dimension för den som släpper tyglarna. Kul att avsluta året lite positivt, nu får vi bara se vad 2017 har att erbjuda.

Weiss får tummen upp av mig, det är hans andra riktigt vassa album och jag kan starkt rekommendera det – inte bara till dig som gillar instrumental musik. Jag antar att den mest logiska slutsatsen är att det kriminella med denna skiva är att den är kriminellt bra.

Tre liknande band: Thought Sphere/Forces at Work/Marty Friedman
Betyg:
HHHHHHH (5/7)