The production was completed in March of 2011 and was engineered by Bjoern Sondermann in his studio in Duesseldorf. Being a drummer he also layed down his playing on 6 tracks.
Recorded and mixed by Bjoern Sondermann, produced by Adrian Weiss and Bjoern Sondermann. Mastered by Eroc at EMR.
Thanx to Eroc and mf-c for all the help during the mixing!

Released 2011-09-15
Reviewed 2012-10-07

adrianweissmusic.de

Tyske Adrian tyckte det kändes lämpligt att betunga oss på Hallowed med ett album släppt förra året, vänligt nog skickade han en riktigt skiva för besväret så jag ska inte klaga alltför mycket. Han har begåvat sin debutskiva med ett intressant omslag, det betyder förstås debut som soloartist eftersom vi redan recenserat Adrian och hans Forces of Work tidigare i år. Detta är ett instrumentalt album, där han har fått hjälp av ett flertal prominenta och eminenta gäster och spelat in som ett projekt under ganska lång tid med en del låtar som skrivit för ganska länge sedan. En annan trevlig sak är att häftet innehåller lite kort information från Adrian om respektive spår så du får lite mervärde för att köpa CD-skivan.

Instrumental rock, kompetent framförd och kompetent producerad. Dessutom är det varierat genom de elva spåren, de elva spåren som tar dig omkring fyrtiosex minuter att spela i sin helhet. Melodiöst är det också med ett par progressiva inslag och ett ganska bra flöde i musiken som jag tycker stagnerar lite mindre än vad som är vanligt bland de flesta instrumentala rockalbumen jag hört. Det känns också lite mindre självcentrerat än mycket instrumental rockmusik brukar kunna göra.

Jag tycker att detta är ett väldigt bra album, det är skönt varierat och låtarna är överlag bra och ingen av den där tragiska ”titta-på-mig”-attityden som så många personer som gör instrumental rockmusik under sitt eget namn brukar ha. Alla låtar håller god kvalité, lite varierande men inget bottennapp och inget som ramlar ur den etablerade formen som Adrian placerat sina låtar inom, normalt gillar jag inte direkt instrumentala album men detta är faktiskt trevligt att lyssna på från början till slut och det är väldigt ovanligt eftersom man oftast tröttnar på instrumentala album halvvägs eller något sådant.

Bäst är inledande Summer Drive som sätter an en bra ton som bibehålls någotsånär genom resten av albumet, inget av samma kvalité men ett gäng riktigt trevliga spår ändå. Jag måste säga att jag är imponerad inte bara av låtmaterialet men också Adrians förmåga att tänka mer på låtarna än att bara visa upp snabba fingrar och förmågan att spela skalor snabbt, här är fokus istället på låtarna precis som det ska vara och som jag nämnt så är dessa riktigt bra. Inledande Summer Drive har en riktigt skön melodi som jag verkligen gillar och kanske är det lite synd att inte resten av albumet håller riktigt samma kvalité men trots detta är det ett bra album att lyssna på och säkerligen ett som tilltalar fans av instrumental rockmusik.

Till sist kan jag bara konstatera att Adrian Weiss definitivt har gjort ett trevligt album som jag tycker att man bör titta lite närmare på, speciellt om man gillar instrumental rockmusik. Men tack vare de väldigt trevliga melodierna bör det definitivt kunna tilltala många musikfans.

Tre liknande band: Thought Sphere/Forces at Work/Marty Friedman